Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 123 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 123 Adı: YAŞLILARDA FİZİKSEL AKTİVİTE Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KAMURAN ÖZDİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yaşlılık döneminde yapılacak fiziksel aktivite konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fiziksel aktivite ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yaşlılıkta görülen fiziksel değişimleri ve etki eden faktörleri tanımlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yaşlılık döneminde fiziksel aktivite uygulamalarının yürütülmesinde temel kuralları bilir ve uygulayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir.
PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yaşlılık döneminde uygulanacak fiziksel aktivite girişimlerini planlayabilir ve son gelişmeleri yakından takip edebilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir.
PÇ-14 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yaşlılık döneminde fiziksel aktivite ile ilgili temel kavramları, fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerilerini kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması, Yaşlanmanın kas iskelet sistemi üzerine etkileri Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Yaşlı bakımında dikkat edilmesi gereken durumlar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Kavram Haritası
3 Yaşlı bireylerde ev içi çevresel düzenlemeler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
4 Yaşlı bireylerde ev dışı çevresel düzenlemeler Anlatma Yöntemi Beyin Fırtınası
5 Yaşlı bireylerin aktivite ve katılıma yönlendirilmesi Anlatma Yöntemi Beyin Fırtınası
6 Yaşlı bireylerde vücut mekaniğinin önemi ve postür Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
7 Yaşlılarda düzenli fiziksel aktivitenin etkileri ve dikkat edilmesi gereken durumlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Yaşlı bireylerde ağrıya yaklaşım yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
10 Yaşlı bireylere pozisyon verme Anlatma Yöntemi Soru Cevap Makale okuma
11 Yaşlı bireylerde transfer ve mobilite Planlı Grup Çalışması Soru cevap
12 Yaşlı bireylerde denge, düşme ve önleme Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
13 Yaşlılarda yürüme ve diğer yardımcı cihazların kullanımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
14 Yaşlılarda egzersiz ve spor Anlatma Yöntemi Beyin Fırtınası
15 Yaşlılıkta kognitif süreç ve psiko-sosyal destek Dersin değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Makale okuma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014.
2 Akdemir Nuran, Tülin Bedük, Birol Leman, İç Hastalıkları Hemşireliği, 6. Baskı, Ankara.
3 Kutsal, Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007
4 Fındık Ü., Erol Ö., Geriatrik Hasta ve Hemşirelik Bakımı, Ankara, 2010.
5 Geriatride Güncel Hemşirelik Yaklaşımları Sempozyum Kitabı 17-19 Nisan 2014
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, Seçilmiş makaleler, Egzersiz videoları, Egzersiz materyallari, Kitap, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 14 1 20
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 1 11 11
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90