|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Engellilikle ilgili kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Engelliliğe ilişkin bilgiler, inançlar ve tutumlar hakkında gözlem yapabilir. |
PÇ-7 Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-16 Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar. PÇ-17 Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Engelli bireyin sosyal yaşamda gereksinimlerini belirleyebilir. |
PÇ-7 Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-16 Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar. PÇ-17 Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Engelli bireylere fırsat tanıyan çevresel koşulların oluşturulmasında paydaşlar arasında sorumluluk alabilir. |
PÇ-7 Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-16 Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar. PÇ-17 Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders engellilikle ilgili kavramların, engellilik türlerinin ve bu türlere göre engeli olan bireylerle iletişimin, engellilikle ilgili ayrımcılığın nedenleri ve çözüm önerilerinin anlatıldığı konuları kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Engellik Tanımları | Sunum, Tartışma |
| 2 | Dünyada ve Ülkemizde Engellilik Durumları | Sunum, Tartışma |
| 3 | Engelli Bireylerin Yaşamlarını Etkileyen Faktörler | Sunum, Tartışma |
| 4 | Ülkemizde Engellilerin Toplumsal Sorunları | Sunum, Tartışma |
| 5 | Görme Engelliler | Sunum, Tartışma |
| 6 | İşitme Engelliler | Sunum, Tartışma |
| 7 | Dil ve Konuşma Güçlüğü Olanlar | Sunum, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Bedensel ve Süreğen Hastalıklar | Sunum, Tartışma |
| 10 | Zihinsel Engelliler | Sunum, Tartışma |
| 11 | Engellilik ve Ayrımcılık | Sunum, Tartışma |
| 12 | Engellilik ve Ayrımcılık | Sunum, Tartışma |
| 13 | Engellilk ve Erişilebilirlik | Sunum, Tartışma |
| 14 | Engeller ve Eşitsizlikler İçin Çözümler | Sunum, Tartışma |
| 15 | Engelli Hakları | Sunum, Tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | BİLİR Şule, Atilla ÇAVKAYTAR, İbrahim H.DİKEN, Özürlü Çocuklar ve Eğitimleri, Ayyıldız Matbaası, Ankara, 1986. | |
| 2 | ERİPEK Süleyman, Özel Eğitim, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi Yayını, No:756, Eskişehir, 2002 | |
| 3 | http://www.ozurluveyasli.gov.tr | |
| 4 | Bilgin, K. U. (2008). Özürlülerin çalışma hayatındaki sorunları ve çözüm önerileri | |
| 5 | Birleşmiş Milletler Özürlü Kişilerin Hakları Sözleşmesi. (2008). T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara. | |
| 6 | DİE İstatistikleri. (2007). www. die.gov.tr | |
| 7 | Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 68-75 | |
| 8 | Kızıltaş, M.Engellilerle 360 Derece İletişim, Elma Yayınevi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Projeksiyon, Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 6 | 12 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||