Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 224 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 224 Adı: ENGELSİZ YAŞAM VE YAŞLI REHABİLİTASYONU Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Engellilikle ilgili kavramları tanımlayabilir. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir.
PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Engelliliğe ilişkin bilgiler, inançlar ve tutumlar hakkında gözlem yapabilir. PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir.
PÇ-16 •Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Engelli bireyin sosyal yaşamda gereksinimlerini belirleyebilir. PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir.
PÇ-16 •Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Engelli bireylere fırsat tanıyan çevresel koşulların oluşturulmasında paydaşlar arasında sorumluluk alabilir. PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir.
PÇ-16 •Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders engellilikle ilgili kavramların, engellilik türlerinin ve bu türlere göre engeli olan bireylerle iletişimin, engellilikle ilgili ayrımcılığın nedenleri ve çözüm önerilerinin anlatıldığı konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Engellik Tanımları Sunum, Tartışma
2 Dünyada ve Ülkemizde Engellilik Durumları Sunum, Tartışma
3 Engelli Bireylerin Yaşamlarını Etkileyen Faktörler Sunum, Tartışma
4 Ülkemizde Engellilerin Toplumsal Sorunları Sunum, Tartışma
5 Görme Engelliler Sunum, Tartışma
6 İşitme Engelliler Sunum, Tartışma
7 Dil ve Konuşma Güçlüğü Olanlar Sunum, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Bedensel ve Süreğen Hastalıklar Sunum, Tartışma
10 Zihinsel Engelliler Sunum, Tartışma
11 Engellilik ve Ayrımcılık Sunum, Tartışma
12 Engellilik ve Ayrımcılık Sunum, Tartışma
13 Engellilk ve Erişilebilirlik Sunum, Tartışma
14 Engeller ve Eşitsizlikler İçin Çözümler Sunum, Tartışma
15 Engelli Hakları Sunum, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BİLİR Şule, Atilla ÇAVKAYTAR, İbrahim H.DİKEN, Özürlü Çocuklar ve Eğitimleri, Ayyıldız Matbaası, Ankara, 1986.
2 ERİPEK Süleyman, Özel Eğitim, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi Yayını, No:756, Eskişehir, 2002
3 http://www.ozurluveyasli.gov.tr
4 Bilgin, K. U. (2008). Özürlülerin çalışma hayatındaki sorunları ve çözüm önerileri
5 Birleşmiş Milletler Özürlü Kişilerin Hakları Sözleşmesi. (2008). T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara.
6 DİE İstatistikleri. (2007). www. die.gov.tr
7 Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 68-75
8 Kızıltaş, M.Engellilerle 360 Derece İletişim, Elma Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 10 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90