Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖ303A - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖ303A Adı: İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA TAHİROĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkçeyi doğru ve etkili kullanmamızı sağlayan dinleme, konuşma, yazma, görsel okuma ve görsel sunu gibi temel becerileri kazandırmak. Akıcı ve anlamlı bir okuma alışkanlığı kazandırmak. Akıcı bir yazı yazma alışkanlığı kazandırmak. Okuma ve yazmanın ömür boyu yapılması gerekli bir iş olduğunu kavratmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dinlemeye hazırlık yapar. Dinlediğine dikkatini yoğunlaştırır. Görgü kurallarına uygun dinler. Sunulan görsellerden yararlanır. Duyduğu sesleri ayırt eder. Dinlediklerinin konusunu belirler PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-10 İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri hazırlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Okuduğu kelimeleri doğru telaffuz eder. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur. Önbilgilerini kullanarak okuduğunu anlamlandırır. Okuduklarında sebep sonuç ilişkisi kurar. Metin içi anlam kurar (okuma boyutu) PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Konuşmaya hazırlık yapar. Dinleyicilerle göz teması kurar. Görgü kurallarına ve değerlere uygun konuşur. Kendine güvenerek konuşur. Konuşmasında olayları oluş sırasına göre anlatır.(konuşma boyutu) PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir
PÇ-13 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kelimeler, cümleler, satırlar arasında uygun boşluk bırakır. Bitişik eğik yazı kurallarına uygun yazar. Olayları oluş sırasına göre yazar (yazma boyutu) PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-10 İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri hazırlar.
PÇ-11 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 İlk okuma ve yazmaya hazırlıkları yapabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Ses temelli cümle yönteminin özelliklerini tanımlar. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-10 İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri hazırlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Ses temelli cümle yönteminin aşamalarını ve uygulamasını tanımlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-10 İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri hazırlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Birinci sınıf öğrencilerini nasıl değerlendireceğini tanımlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-20 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İlkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları) ; ses temelli cümle yöntemi ( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması) , ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türkçe (ilk okuma-yazma) öğretim programının tanıtılması Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
2 İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin tanınması ve gelişim özellikleri Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
3 Öğretmenin öğretim hazırlıkları Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
4 İlk okuma-yazma öğretimi yöntemleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Ses temelli cümle öğretimi yöntemi ve aşamaları Anlatım, tartışma, soru-cevap
6 İlk okuma-yazmaya hazırlık Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
7 İlk okuma-yazmaya başlama ve ilerleme Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
8 Ara Sınav
9 Cümle ve metin oluşturma Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
10 Okuryazarlığa ulaşma / Serbest okuma-yazma Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
11 Türkçenin doğru ve düzgün konuşulmadığı yerlerde okuma-yazma çalışmaları Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
12 Kelime öğrenme ve kelime dağarcığını geliştirme Anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Kelime dağarcığını geliştirme yolları Anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Ölçme değerlendirme Anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Ölçme değerlendirme Anlatım, tartışma, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Türkçe ilk okuma yazma öğretimi AKYOL, Hayati. 2005 ; Pegem Yayıncılık Yenişehir Ankara
2 İlk okuma ve yazma öğretimi AKYILDIZ, Salih. 2007
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, İlkokuma ve Yazma eğitimine yönelik güncel makaleler ve diğer yayınlar, görsel-işitsel sunum CD, yazı defteri, kurşun kalem, bitişik eğik harf tablosu

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 116