|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | VEDAT AKTEPE (vedataktepe@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA TAHİROĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Hayat Bilgisi dersinin etkili vatandaş yetiştirmedeki önemini kavratmak. Dersin öğretim programını kazanım, beceri, kavram özellikleri yönünden tanıtmak. Dersin öğretimi ile ilgili temel öğretim becerilerini ve öğretim stratejilerini tanıtmak. Öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersi öğretiminde kullanımını öğretmek, uygulamalar yaptırmak. Demokrasi eğitiminin önemini sezdirmek, demokratik yaşayışı davranış haline getirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hayat bilgisi dersinin, etkili vatandaş yetiştirmedeki önemini tanımlar |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hayat bilgisi dersinin, Türkiye’deki tarihsel gelişimini, sebepleriyle tanımlar |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir. PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hayat bilgisi programının özelliklerini tanımlar, yeri geldiğinde kullanabilir |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir. PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Hayat bilgisi dersinin temel öğretim becerilerini yerinde ve doğru bir biçimde kullanabilir |
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-12 Bilgiye ulaşma yollarını bilir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin hayat bilgisinde kullanımını tanımlar, yerinde ve doğru bir biçimde kullanır |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Hayat bilgisinde kaynak ve materyal kullanımının önemini tanımlar |
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-10 İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri hazırlar. PÇ-15 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Hayat bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitiminin önemini tanımlar |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir PÇ-25 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Hayat bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirmenin önemini tanımlar |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-11 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-15 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiyede Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklaşımları. Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram v.b. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı. Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, Hayat Bilgisi Programı’na ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş | Anlatım, tartışma, uygulama |
2 | Hayat bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği | Anlatım, tartışma, uygulama |
3 | Türkiye'de hayat bilgisi dersinin tarihsel gelişimi | Anlatım, tartışma, uygulama |
4 | Hayat bilgisi öğretim programının incelenmesi | Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması |
5 | Programdaki temalar, temalardaki kazanımların sınıflara göre dağılımı | Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması |
6 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin hayat bilgisi dersinde kullanımı | Anlatım, tartışma, uygulama |
7 | Hayat bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı | Anlatım, tartışma, uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hayat bilgisi öğretiminde değerler ve demokrasi eğitimi | Anlatım, tartışma, uygulama |
10 | Hayat bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirme | Anlatım, tartışma, uygulama |
11 | Türkiye'de günümüz koşullarında Hayat Bilgisi öğretimi | Anlatım, tartışma, uygulama |
12 | Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar | Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması |
13 | Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar | Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması |
14 | Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar | Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması |
15 | Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar | Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tanrıöğen, A. 2006; Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Lisans Yayıncılık, Bayrampaşa/İstanbul | |
2 | Güven, S. ve Kaymakçı, S. (2016). Hayat Bilgisi Öğretimi, 1.Baskı, Pegem Akademi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon, Hayat Bilgisi eğitimine yönelik güncel makaleler ve diğer yayınlar, görsel-işitsel sunum CD, |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 116 |