Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖ305A - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖ305A Adı: HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VEDAT AKTEPE (vedataktepe@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA TAHİROĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Hayat Bilgisi dersinin etkili vatandaş yetiştirmedeki önemini kavratmak. Dersin öğretim programını kazanım, beceri, kavram özellikleri yönünden tanıtmak. Dersin öğretimi ile ilgili temel öğretim becerilerini ve öğretim stratejilerini tanıtmak. Öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersi öğretiminde kullanımını öğretmek, uygulamalar yaptırmak. Demokrasi eğitiminin önemini sezdirmek, demokratik yaşayışı davranış haline getirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Hayat bilgisi dersinin, etkili vatandaş yetiştirmedeki önemini tanımlar PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir
PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hayat bilgisi dersinin, Türkiye’deki tarihsel gelişimini, sebepleriyle tanımlar PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hayat bilgisi programının özelliklerini tanımlar, yeri geldiğinde kullanabilir PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Hayat bilgisi dersinin temel öğretim becerilerini yerinde ve doğru bir biçimde kullanabilir PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-12 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Öğretim yöntem ve tekniklerinin hayat bilgisinde kullanımını tanımlar, yerinde ve doğru bir biçimde kullanır PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Hayat bilgisinde kaynak ve materyal kullanımının önemini tanımlar PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-10 İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri hazırlar.
PÇ-15 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Hayat bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitiminin önemini tanımlar PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir
PÇ-25 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Hayat bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirmenin önemini tanımlar PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-11 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-15 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiyede Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklaşımları. Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram v.b. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı. Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, Hayat Bilgisi Programı’na ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş Anlatım, tartışma, uygulama
2 Hayat bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği Anlatım, tartışma, uygulama
3 Türkiye'de hayat bilgisi dersinin tarihsel gelişimi Anlatım, tartışma, uygulama
4 Hayat bilgisi öğretim programının incelenmesi Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
5 Programdaki temalar, temalardaki kazanımların sınıflara göre dağılımı Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
6 Öğretim yöntem ve tekniklerinin hayat bilgisi dersinde kullanımı Anlatım, tartışma, uygulama
7 Hayat bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı Anlatım, tartışma, uygulama
8 Ara Sınav
9 Hayat bilgisi öğretiminde değerler ve demokrasi eğitimi Anlatım, tartışma, uygulama
10 Hayat bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirme Anlatım, tartışma, uygulama
11 Türkiye'de günümüz koşullarında Hayat Bilgisi öğretimi Anlatım, tartışma, uygulama
12 Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
13 Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
14 Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
15 Hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar Görsel-işitsel sunum, tartışma, grup çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Tanrıöğen, A. 2006; Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Lisans Yayıncılık, Bayrampaşa/İstanbul
2 Güven, S. ve Kaymakçı, S. (2016). Hayat Bilgisi Öğretimi, 1.Baskı, Pegem Akademi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, Hayat Bilgisi eğitimine yönelik güncel makaleler ve diğer yayınlar, görsel-işitsel sunum CD,

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 116