|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
1.Termodinamik kavramları ve temel ilişkilerin öğretilmesi 2. Farklı ortamlardaki çözeltiler için termodinamik hesapların yapılabilmesini öğretmek 3. İkili faz diyagramlarının temel kavramlarını öğretmek 4. birden fazla seyrek çözelti içeren çözeltilerdeki termodinamik davranışları öğretmek. 5. Çözelti içeren proseslerde seçim ve tasarım kriterlerini öğretmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Farklı çözelti türlerine Raoult ve Henry kanununu uygulayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-2 | Aktivite ve aktivite katsayısını hesaplayabilir |
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-3 | Grafiksel ve/veya matematiksel metotla çözeltideki molar serbest enerjileri hesaplayabilir. |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-4 | Faz diyagramlarındaki çözeltilerin termodinamik özelliklerini hesaplayabilir |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-5 | Faz diyagramlarına göre molar oran – serbest enerji – aktivite değişimlerini çizebilir |
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-6 | Çok bileşenli çözeltilerde aktivite ve aktivite katsayısını hesaplayabilir |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-7 | İyonik çözeltilerde iyonik aktiviteyi hesaplayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Yüzey enerjisi ve adsorbsiyon kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Raoult kanunu, Henry kanunu, ideal çözeltiler, aktivite ve aktivite katsayısı, ideal olmayan çözeltiler, seyreltik çözeltiler, düzgün çözeltiler, çok bileşenli çözeltiler, elektrolitler, iyonik çözeltileri öğrencileri anlatmaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çözelti kavramı, termodinamik özellikler | Anlatım, soru çözme, tartışma |
2 | İdeal çözeltiler ve özellikleri, aktivite kavramı, Roult kanunu | Anlatım, soru çözme, tartışma |
3 | İdeal olmayan çözeltiler, özellikleri, aktivite katsayısı, Henry kanunu | Anlatım, soru çözme, tartışma |
4 | Çözelti oluşumunda serbest enerji değişimi | Anlatım, soru çözme, tartışma |
5 | Aktivite tayininde Gibbs-Duhem denkleminin tatbikatı | Anlatım, soru çözme, tartışma |
6 | Düzgün çözeltiler ve özellikleri, alfa fonksiyonu | Anlatım, soru çözme, tartışma |
7 | Seyreltik çözeltiler ve özellikleri | Anlatım, soru çözme, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çözeltiler için yarı kimyasal model, atomlar arası bağ parametresi | Anlatım, soru çözme, tartışma |
10 | İkili denge diyagramında denge koşulları-1 | Anlatım, soru çözme, tartışma |
11 | İkili denge diyagramında denge koşulları-2 | Anlatım, soru çözme, tartışma |
12 | Molar oran-serbest enerji-aktivite ilişkileri ve diyagramları | Anlatım, soru çözme, tartışma |
13 | Çok bileşenli çözeltiler | Anlatım, soru çözme, tartışma |
14 | İyonik çözeltiler, iyonlarla iletkenlik, iyon aktivitesi | Anlatım, soru çözme, tartışma |
15 | Yüzey enerjisi, adsorbsiyon kavramları | Anlatım, soru çözme, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Metalurji ve Malzeme Mühendisleri İçin TERMODİNAMİK (PROF. DR. SÜHEYLA AYDIN) | |
2 | Sahoo S. K., Kumar M, Karak S. K., Fundamentals of Metallurgical Thermodynamics, 2024, Springer | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | 12 | 1 | 10 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 1 | 1 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 130 |