| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HACİ ABDULLAH ŞENGÜL (asengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Modern tiyatronun gelişimi ve Türk tiyatro tarihi hakkında temel bilgilerin edinilmesi, başlıca oyunların ve oyun yazarlarının tanınması. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tiyatronun kökeni konusunda bilgi sahibi olur. | 
			
		 
			PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-2 | Modern tiyatronun tarihsel gelişimini örnekleriyle sayabilir. | 
			
		 
			PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-3 | Modern tiyatro oyunu metinlerini çözümler. | 
			
		 
			PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türk tiyatro tarihi hakkında bilgi verilmesi ve metinlerin okunması. Örnek metinlerin modern edebiyat kuramları çerçevesinde çözümlenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Giriş, yöntem, yükümlülükler | Değerlendirme | 
| 2 | Türk drama geleneği (tiyatronun ortaya çıkışı, Türklerde tiyatro kavramının gelişmesi). | Konu anlatımı, Tartışma | 
| 3 | Türk drama geleneği (tiyatronun ortaya çıkışı, Türklerde tiyatro kavramının gelişmesi ve geleneksel tiyatro). | Konu anlatımı | 
| 4 | Dramanın sosyal ve kültürel hayata aksedişi. | Konu anlatımı | 
| 5 | Geleneksel Türk tiyatrosu. | Konu anlatımı | 
| 6 | Modern tiyatroya geçiş: Tercüme, uyarlama ve ilk telif eserler. | Konu anlatımı | 
| 7 | Tanzimat tiyatrosu (İlk telif eser olan "Şair Evlenmesi"nin, geleneksel ve modern tiyatro çerçevesinde çözümlenmesi.). | Konu anlatımı | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Tanzimat tiyatrosu ("Celaleddin Harzemşah" başlıklı tiyatro metninin, Tanzimat Dönemi'nin tiyatro anlayışı çerçevesinde çözümlenmesi.). | Konu anlatımı | 
| 10 | Meşrutiyet Dönemi Türk tiyatrosu. Genel özellikleri (yeni dil ve kültür anlayışının tiyatro üzerinden Türk edebiyatına yansıması). | Konu anlatımı | 
| 11 | Tarihî tiyatro (genel karakteri ve özellikleri dikkate alınarak Mithat Cemal'in Çanakkale Savaşı'nı anlatan "Yirmisekiz Kânunuevvel" isimli tiyatro metninin çözümlenmesi). | Konu anlatımı | 
| 12 | Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosunun genel özellikleri felsefesi ve karakteri. | Konu anlatımı | 
| 13 | Turan Oflazoğlu'nun "Topkapı" isimli piyesinin mekân-anlatıcı açısından incelenmesi. | Konu anlatımı | 
| 14 | 1980 sonrası Türk tiyatrosunun genel özellikleri ve karakteri. | Konu anlatımı | 
| 15 | Çağdaş bir tiyatro yazarı olan Remzi Özçelik'in eserlerinin, ele aldığı konular açısından incelenmesi. | Konu anlatımı | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | AYTAŞ, Gıyasettin, Tiyatro ve Canlandırma (Prof. Dr. Alemdar Yalçın'la Birlikte). (2002). Akçağ Yayınları, Ankara. | |
| 2 | AYTAŞ, Gıyasettin. (2008). Türkçe Öğretiminde Tematik Yaratıcı Drama, Akçağ Yayınları, Ankara. | |
| 3 | CARLSON, Martin, Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre, University of Michigan Press, 2006. | |
| 4 | Türk Tiyatro Tarihi 1, Ahmet R. Sevengil, Gençlik Ans. Gelişim Yay., Cilt 9, 1980. | |
| 5 | Metin And, Dünya Tiyatro Tarihi 1. | |
| 6 | Metin And, Türk Tiyatrosunun Evreleri. | |
| 7 | Mehmet Fuat, Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya Tiyatro Tarihi, Varlık Yay., İst., 1970. | |
| 8 | İPŞİROĞLU, Zehra. (1998). 2000’li Yıllara Doğru Tiyatro, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul. | |
| 9 | Abdullah Şengül - Tarihten Sahneye (Türk Tiyatrosu Üzerine Araştırmalar), Kesit Yayınları, 2020 | |
| 10 | Şinasi - Şair Evlenmesi (Haz. Abdullah Şengül), Kesit Yayınları, 2016. | |
| 11 | Namık Kemal - Celaleddin Harzemşah (Haz. Abdullah Şengül), Kesit Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 12 | 24 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 3 | 6 | 
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 | 
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 | 
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||