Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 5020 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 5020 Adı: KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA MENSUR METİNLER II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VOLKAN KARAGÖZLÜ (volkankaragozlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
VOLKAN KARAGÖZLÜ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; tezkireler, gazavatname, hamzaname, seyahatname gibi türlerin ve konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 13-19. Asır Divan edebiyatındaki belli başlı mensur metinleri sıralar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 13-19. Asır Divan edebiyatındaki belli başlı mensur metinleri açıklar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 13-19. Asır Divan edebiyatındaki belli başlı mensur metinleri karşılaştırır. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tarih, lügat, mensur yazılmış divan dibacelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Klâsik edebiyatımızda nesir ve nesir örnekleri. Anlatma
2 Klâsik edebiyatımızda nesir ve nesir örnekleri. Anlatma
3 Klâsik edebiyatımızda nesir ve nesir örnekleri. Anlatma
4 14. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri ile bu yüzyılda yazılmış dini ve tasavvufi metinler. Anlatma
5 14. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri ile bu yüzyılda yazılmış dini ve tasavvufi metinler. Anlatma
6 15. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri, Tevarih-i Al-i Osman metinleri, dini ve tasavvufi metinler. Anlatma
7 15. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri, Tevarih-i Al-i Osman metinleri, dini ve tasavvufi metinler. Anlatma
8 Ara Sınav
9 16. yüzyılda nesir türünün genel görünüşü ve tezkire geleneği. Anlatma
10 16. yüzyılda nesir türünün genel görünüşü ve tezkire geleneği.
11 Aşık Çelebinin "Meşâirüş Şuara"dan, Kınalızade Hasan Çelebi ve tezkiresinden seçme metinler. Anlatma
12 Aşık Çelebinin "Meşâirüş Şuara"dan, Kınalızade Hasan Çelebi ve tezkiresinden seçme metinler. Anlatma
13 Aşık Çelebinin "Meşâirüş Şuara"dan, Kınalızade Hasan Çelebi ve tezkiresinden seçme metinler. Anlatma
14 Evliya Çelebi ve Seyahatnameden seçme metinler. Faizi ve Tezkire-i Zübdetül Eşar"dan seçme metinler. Anlatma
15 Evliya Çelebi ve Seyahatnameden seçme metinler. Faizi ve Tezkire-i Zübdetül Eşar"dan seçme metinler. Anlatma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara 1996.
2 Büyük Türk Klasikleri, Ötüken-Söğüt, İstanbul 1986.
3 Mustafa İsen, Künhül-ahbarın Tezkire Kısmı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 1994.
4 Evliya Çelebi Seyahaynamesi, Yapı Kredi Bankası Yayınları, İstanbul 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
yazı tahtası, kitaplar, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 8 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 4 16
       c) Performans Ödevi 5 3 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180