Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA-5049 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA-5049 Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİLİZ KILIÇ, ERKAN HİRİK, BAYRAM DURBİLMEZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Lisansüstü öğrencileri, bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar ile tanıştırıp, bilimsel araştırma önerisi hazırlama sürecini deneyimlediklerindendir sağlayarak, uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çalışmalarını uygulayıp, istatistiksel veriler ile elde edilen bulgu ve sonuçları, bilimsel yazım kurallarına ve etik kurallara uygun biçimde yazılı bir rapor olarak sunmalarını amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel araştırma ve özelliklerini açıklayabilme PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Bilimsel araştırma önerisi hazırlayabilme PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Bilimsel yazım kurallarına uygun rapor yazabilme PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilimsel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırma süreçleri, araştırma soruları ve hipotez yazımı, literatür taraması, alıntı yapma, yayın etikleri, etik standartlar ve kanuni sınırlamalar, bilgi toplama ve analiz teknikleri, gözlem, röportaj, deney, atıf yapma, sonuç yazma
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, Dersin Tanıtımı, Kaynakların Tanıtılması ve Ders İzlencesinin Sunumu Anlatım&Sunum
2 Temel Kavramlar Yöntemler Anlatım&Sunum
3 Bilimsel Etik Anlatım&Sunum
4 Bilimsel Araştırmanın Aşamaları I Anlatım&Sunum
5 Bilimsel Araştırmanın Aşamaları II Anlatım&Sunum
6 Bilimsel Araştırmanın Aşamaları III Anlatım&Sunum
7 Bilimsel Yazım I Anlatım&Sunum
8 Ara Sınav
9 Bilimsel Yazım II Anlatım&Sunum
10 Bilimsel Yazım III Anlatım&Sunum
11 Bilimsel Bir Yayın Nasıl Okunur? Anlatım&Sunum
12 Genel Tartışma Anlatım&Sunum
13 Genel Tartışma Anlatım&Sunum
14 Genel Tartışma Anlatım&Sunum
15 Genel değerlendirme Anlatım&Sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Day, Robert A. (2003). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? Çev. Gülay Aşkar Altay. Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
2 Eco, Umberto (2018). Tez Nasıl Yazılır? Çev. Betül Parlak. İstanbul: Can Yayınları.
3 NEVÜ, (2018-2019). “Lisansüstü Tez / Proje Yazım Kılavuzu”. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
4 Tansel, Fevziye Abdullah (1978). İyi ve Doğru Yazma Usulleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
5 Türk Dil Kurumu. (ty). Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: .
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitaplar, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 8 1 40
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 6 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 5 20
       c) Performans Ödevi 4 5 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 3 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 5 30
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180