Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 219 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 219 Adı: YAŞLI REHABİLİTASYONU Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KAMURAN ÖZDİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı yaşlılık döneminde rehabilitasyon konusunda bilgi ve beceri kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Rehabilitasyon ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yaşlılıkta görülen değişimleri, etki eden faktörleri tanımlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yaşlılık döneminde rehabilitasyon girişimlerinin yürütülmesinde temel kuralları uygulayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir.
PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yaşlılık döneminde uygulanacak rehabilitasyon girişimlerini planlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir.
PÇ-14 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yaşlılık döneminde rehabilitasyon ile ilgili temel kavramlar, rehabilitasyon girişimleri bilgi ve beceriler
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması, Yaşlı Rehabilitasyonu Giriş Anlatma Yöntemi, Soru cevap
2 Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Genel Kavramlar Kavram haritası, Tartışma yöntemi
3 Yaşlılıkta Meydana Gelen Değişimler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
4 Rehabilitasyon Ekibi Planlı grup çalışması, Rol yapma
5 Egzersiz Çeşitleri Anlatma Yöntemi, Soru cevap
6 Yaşlılık Döneminde Uygulanacak Egzersizler Tartışma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
7 Yaşlılık Döneminde Uygulanacak Egzersizler Tartışma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Yaşlılık Döneminde Uygulanacak Egzersizler Tartışma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
10 Postural Drenaj Anlatma Yöntemi
11 Masaj Demonstrasyon, Beceri geliştirme çalışması
12 Isı Uygulamaları Demonstrasyon, Beceri geliştirme çalışması
13 Yaşlının Taşınması ve Transferi Rol yapma, Beceri geliştirme çalışması
14 Yaşlının Güvenliği ve Yardımcı Cihaz Kullanımı Planlı grup çalışması, Tartışma yöntemi
15 Yaşlının Sosyal Rehabilitasyonu, Dersin değerlendirilmesi Proje sunumu, soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta ve Bakım
2 Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014.
3 Arıoğlu, S. (2006).Geriatri ve Gerontoloji. Nobel Tıp Kitap Sarayı: Ankara.
4 Kutsal, Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007
5 Fındık Ü., Erol Ö., Geriatrik Hasta ve Hemşirelik Bakımı, Ankara, 2010.
6 Akdemir Nuran, Tülin Bedük, Birol Leman, İç Hastalıkları Hemşireliği, 6. Baskı, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, Seçilmiş makaleler, raporlar, belgeseller Kitap, projeksiyon cihazı, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 5 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 5 15
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90