|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇOCUK GELİŞİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | VEYSEL ŞİRVAN ÇETİN (veyselcetin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilere ruh sağlığının tanımı, temel kavramları, tarihsel gelişimi, çocuk ve ergenlerdeki ruhsal gelişim dönemleri, çocukların ruhsal sorunları, davranış bozuklukları ve nedenleri ile ilgili temel bilgi ve becerileri hakkında bilgiler vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çocukların ruh sağlığı problemlerini tanır ve nedenlerini bilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-5 Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çocukların davranış bozukluklarını tanır ve tedavi yöntemlerini bilir. |
PÇ-16 Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurar ve sürdürür. PÇ-17 Çocuk gelişimine yönelik bütünsel bir bakış açısı geliştirir. PÇ-18 Çocuk gelişimi alanındaki mesleki sorumluluklarının bir gereği olarak çocuk ve aileye yönelik uygun değerlendirme yaklaşım(lar)ını belirler. PÇ-19 Çocuk gelişimi konusunda toplumu bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. PÇ-20 Çocuk istismarı ve çocuğa yönelik şiddeti önlemeye yönelik stratejik çalışmalar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çocukların ruh sağlığı problemleri ile ilgili okulda ve aile içinde yapılması gerekenleri bilir ve uygular. |
PÇ-14 Çocuk Gelişimi alanında aldığı mesleki eğitimin gereklilikleri ve ilkeleri doğrultusunda, Türkiye’deki ve dünyadaki mesleki ve teknolojik gelişmeleri izler, mevcut bilgilerini ve deneyimlerini geliştirir, yeni bilgi ve deneyimleri aktarır. PÇ-15 Meslek alanının bir gerekliliği olarak, diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. PÇ-16 Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurar ve sürdürür. PÇ-19 Çocuk gelişimi konusunda toplumu bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ruh sağlığı, tanımı, önemi, tarihsel gelişimi. Ruh sağlığı ile ilgili kuramlar. Ruhsal gelişim dönemleri.. Çocuklarda görülen davranış ve uyum sorunları (Kekemelik, enürezis, enkoprezis, parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozuklukları, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme) Aile içindeki özel durumlar ( boşanma, üvey anne-baba, ebeveyn ölümü, yeni bir kardeşin gelişi v.b) Ana-baba tutumları ve çocuk ruh sağlığına etkileri. Ruh sağlığını etkileyen diğer faktörler. Ergenlik dönemi özellikleri, çocukluk ve ergenlik çağında depresyon. Gençlik çağı ve sorunları. Kuşaklar arası çatışma. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ruh sağlığı, önemi,tarihsel gelişimi. -normal ve anormal davranış -normallik ölçütleri -çocuklara yaklaşım biçimleri, -ruh sağlığı ile ilgili kuramlar. | Anlatma,tartışma,örnek olay, |
2 | Ruh Sağlığının Dönemleri I: - Süt Çocukluğu dönemi - Özerklik dönemi | Anlatma,tartışma,örnek olay, |
3 | Ruh Sağlığının Dönemleri II: - Oyun dönemi - İlkokul dönemi | soru cevap,kaynak tarama,grup çalışması. |
4 | Ruh Sağlığının Dönemleri III: - Ergenlik dönemi - Çocuk Kitaplarının ruh sağlığına etkisi - TV, Sinema ve İnternetin gelişim dönemine etkileri | Anlatma,tartışma, |
5 | Aile: - Aile yaşam döngüsü - Ailenin oluşum süreci ve çocuğun fonksiyonu - Ailenin yapısı - Anne-baba iletişimi - Kardeşler arası iletişim | örnek olay, grup çalışması. |
6 | Ebeveyn tutumları Bebeklik ve erken çocukluk döneminde sınır koyma ve disiplin, temel ilkeler, ödül ve ceza | Anlatma,tartışma,örnek olay,kaynak tarama,grup çalışması. |
7 | Çocuğa yaklaşım: - Hastalık - Ölüm - Göç - Evlilik uyum sorunları ve boşanma | Anlatma,tartışma,örnek olay,kaynak tarama,grup çalışması. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çocuğa yaklaşım: -Tuvalet eğitimi -Okula başlama -Cinsel eğitim | Anlatma,tartışma,örnek olay, |
10 | Aile içi şiddet ve çocuk istismarı: -Ailede şiddetin oluşumu -Aile içi şiddetin biyolojik, psikolojik ve sosyal nedenleri -Aile içi şiddetin özellikleri (fiziksel, duygusal ve ekonomik şiddet) | Anlatma,soru cevap, tartışma |
11 | Çocuk istismarı ve ihmali -İhmal ve istismar türleri -İhmal ve istismarın etkileri - Çocuk Hakları | Anlatma,tartışma,örnek olay,kaynak tarama,grup çalışması. |
12 | Çocukluk döneminde uyum ve davranış sorunları: -uyum ve davranış bozukluğuna yol açan nedenler | Anlatma,tartışma,örnek olay,kaynak tarama,grup çalışması. |
13 | Çocukluk döneminde uyum ve davranış sorunları I: -enürezis -enkoprezis -kekemelik -beslenme sorunları | Anlatma,tartışma,örnek olay,kaynak tarama,grup çalışması. |
14 | Çocukluk döneminde uyum ve davranış sorunları II: -karşı gelme-karşı olma -parmak emme -tırnak yeme -tikler -yalan söyleme -çalma | Anlatma,tartışma,örnek olay,kaynak tarama,grup çalışması. |
15 | Çocukta uyum ve davranış sorunları III: -uyku sorunları -okul fobisi -içe kapanıklık -öfke nöbetleri -diş gıcırdatma -ısırma -Okul öncesi dönem çocuklarında stereotipik davranışlar | Anlatma,tartışma,örnek olay,kaynak tarama,grup çalışması. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | BABAROĞLU, A., Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı, Ankara: Vize Yayıncılık; 2018. | |
2 | AYDOĞAN, Y., Çocuk Ruh Sağlığı, Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi; 2017. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
ders kitabı-projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 5 | 5 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |