|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin temel amacı, öğrencilere, dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); dinleme kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; dinleme kusurları; dinleme süreçleri; dinleme becerisinin geliştirilmesi, konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma; dinleme ve izleme, beden dili özelliklerini anlamlandırma; dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları; dinleme yöntem ve teknikleri; dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme; dinleme etkinlikleri tasarlama konularında bilgi ve deneyim kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dinleme eğitimiyle ilgili temel kavramlar, dinleme modelleri, dinleme stratejileri, yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olup meslek hayatında uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-2 | Dinleme etkinlikleri tasarlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-3 | Dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları oluşturabilir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); dinleme kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; dinleme kusurları; dinleme süreçleri; dinleme becerisinin geliştirilmesi, konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma; dinleme ve izleme, beden dili özelliklerini anlamlandırma; dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları; dinleme yöntem ve teknikleri; dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme; dinleme etkinlikleri tasarlama konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 2 | Dinleme Eğitimiyle İlgili Temel Bilgiler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 3 | Türkçe Dersi Öğretim Programlarında Dinleme Eğitimi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 4 | Dinlemenin Fiziksel ve Zihinsel Unsurları, Dinleme/İzleme Eğitiminde Beyin-Bellek ve Özelikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 5 | Dinleme- Söz Varlığı İlişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 6 | Dinleme Eğitiminde Dikkat | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 7 | Dinleme Problemleri ve Çözüm Önerileri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Dinleme Süreçleri/Stratejileri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 10 | Dinlediğini Anlama Sürecinde Bürünsel Farkındalığın Önemi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 11 | Dinleme/ İzlemede Beden Dili, Dinlemeye Yönelik Eğitim Ortamları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 12 | Dinleme Tür ve Yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 13 | Dinlerken Not Tutmanın Önemi ve Not Tutma Teknikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 14 | Dinleme Becerilerini Ölçme ve Değerlendirme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 15 | Dinleme/İzleme Etkinlikleri Tasarlama | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Kardaş, M. N. (Ed.) (2020). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi. | |
| 2 | Bayat, N. (Ed.) (2021). Dinleme ve eğitimi. Anı Yayıncılık. | |
| 3 | Gündüz, O., & Şimşek T. (2014). Uygulamalı dinleme eğitimi el kitabı. Grafiker Yayınları. | |
| 4 | Akçay, A. (Ed.) (2018). Dinleme / izleme eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 5 | Alyılmaz, S., & Ürün Karahan, B. (Ed.) (2019). Dinleme eğitimi. Fenomen Yayıncılık. | |
| 6 | Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi. | |
| 7 | Benzer, A. (2021). Üst düzey düşünme becerileri ve dinleme stratejilerine dayalı etkinliklerle dinleme eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 8 | Özbay, M. (2011). Anlama teknikleri II: Dinleme eğitimi. Öncü Kitap. | |
| 9 | Aytan, T. (Ed.) (2020). Etkinliklerle dinleme eğitimi. Pegem Akademi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | 16 | 1 | 30 |
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 25 | 1 | 25 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 125 | ||