Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 301 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 301 Adı: DİNLEME EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, öğrencilere, dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); dinleme kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; dinleme kusurları; dinleme süreçleri; dinleme becerisinin geliştirilmesi, konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma; dinleme ve izleme, beden dili özelliklerini anlamlandırma; dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları; dinleme yöntem ve teknikleri; dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme; dinleme etkinlikleri tasarlama konularında bilgi ve deneyim kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dinleme eğitimiyle ilgili temel kavramlar, dinleme modelleri, dinleme stratejileri, yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olup meslek hayatında uygulayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Dinleme etkinlikleri tasarlayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları oluşturabilir. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); dinleme kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; dinleme kusurları; dinleme süreçleri; dinleme becerisinin geliştirilmesi, konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma; dinleme ve izleme, beden dili özelliklerini anlamlandırma; dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları; dinleme yöntem ve teknikleri; dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme; dinleme etkinlikleri tasarlama konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
2 Dinleme Eğitimiyle İlgili Temel Bilgiler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
3 Türkçe Dersi Öğretim Programlarında Dinleme Eğitimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
4 Dinlemenin Fiziksel ve Zihinsel Unsurları, Dinleme/İzleme Eğitiminde Beyin-Bellek ve Özelikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
5 Dinleme- Söz Varlığı İlişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
6 Dinleme Eğitiminde Dikkat Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
7 Dinleme Problemleri ve Çözüm Önerileri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
8 Ara Sınav
9 Dinleme Süreçleri/Stratejileri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
10 Dinlediğini Anlama Sürecinde Bürünsel Farkındalığın Önemi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
11 Dinleme/ İzlemede Beden Dili, Dinlemeye Yönelik Eğitim Ortamları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
12 Dinleme Tür ve Yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
13 Dinlerken Not Tutmanın Önemi ve Not Tutma Teknikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
14 Dinleme Becerilerini Ölçme ve Değerlendirme Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
15 Dinleme/İzleme Etkinlikleri Tasarlama Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kardaş, M. N. (Ed.) (2020). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi.
2 Bayat, N. (Ed.) (2021). Dinleme ve eğitimi. Anı Yayıncılık.
3 Gündüz, O., & Şimşek T. (2014). Uygulamalı dinleme eğitimi el kitabı. Grafiker Yayınları.
4 Akçay, A. (Ed.) (2018). Dinleme / izleme eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
5 Alyılmaz, S., & Ürün Karahan, B. (Ed.) (2019). Dinleme eğitimi. Fenomen Yayıncılık.
6 Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi.
7 Benzer, A. (2021). Üst düzey düşünme becerileri ve dinleme stratejilerine dayalı etkinliklerle dinleme eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
8 Özbay, M. (2011). Anlama teknikleri II: Dinleme eğitimi. Öncü Kitap.
9 Aytan, T. (Ed.) (2020). Etkinliklerle dinleme eğitimi. Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 25 1 25
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 125