|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, öğrencilere, dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); dinleme kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; dinleme kusurları; dinleme süreçleri; dinleme becerisinin geliştirilmesi, konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma; dinleme ve izleme, beden dili özelliklerini anlamlandırma; dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları; dinleme yöntem ve teknikleri; dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme; dinleme etkinlikleri tasarlama konularında bilgi ve deneyim kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dinleme eğitimiyle ilgili temel kavramlar, dinleme modelleri, dinleme stratejileri, yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olup meslek hayatında uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Dinleme etkinlikleri tasarlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları oluşturabilir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); dinleme kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; dinleme kusurları; dinleme süreçleri; dinleme becerisinin geliştirilmesi, konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma; dinleme ve izleme, beden dili özelliklerini anlamlandırma; dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları; dinleme yöntem ve teknikleri; dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme; dinleme etkinlikleri tasarlama konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
2 | Dinleme Eğitimiyle İlgili Temel Bilgiler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
3 | Türkçe Dersi Öğretim Programlarında Dinleme Eğitimi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
4 | Dinlemenin Fiziksel ve Zihinsel Unsurları, Dinleme/İzleme Eğitiminde Beyin-Bellek ve Özelikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
5 | Dinleme- Söz Varlığı İlişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
6 | Dinleme Eğitiminde Dikkat | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
7 | Dinleme Problemleri ve Çözüm Önerileri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dinleme Süreçleri/Stratejileri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
10 | Dinlediğini Anlama Sürecinde Bürünsel Farkındalığın Önemi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
11 | Dinleme/ İzlemede Beden Dili, Dinlemeye Yönelik Eğitim Ortamları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
12 | Dinleme Tür ve Yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
13 | Dinlerken Not Tutmanın Önemi ve Not Tutma Teknikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
14 | Dinleme Becerilerini Ölçme ve Değerlendirme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
15 | Dinleme/İzleme Etkinlikleri Tasarlama | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kardaş, M. N. (Ed.) (2020). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi. | |
2 | Bayat, N. (Ed.) (2021). Dinleme ve eğitimi. Anı Yayıncılık. | |
3 | Gündüz, O., & Şimşek T. (2014). Uygulamalı dinleme eğitimi el kitabı. Grafiker Yayınları. | |
4 | Akçay, A. (Ed.) (2018). Dinleme / izleme eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
5 | Alyılmaz, S., & Ürün Karahan, B. (Ed.) (2019). Dinleme eğitimi. Fenomen Yayıncılık. | |
6 | Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi. | |
7 | Benzer, A. (2021). Üst düzey düşünme becerileri ve dinleme stratejilerine dayalı etkinliklerle dinleme eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
8 | Özbay, M. (2011). Anlama teknikleri II: Dinleme eğitimi. Öncü Kitap. | |
9 | Aytan, T. (Ed.) (2020). Etkinliklerle dinleme eğitimi. Pegem Akademi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 16 | 1 | 30 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 25 | 1 | 25 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |