Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 302 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 302 Adı: YAZMA EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, öğrencilere, Yazma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.), yazma becerisinin fiziksel ve zihinsel süreçleri; yazma ve bellek-söz varlığı ilişkisi; yazılı anlatımın aşamaları, cümle/paragraf/ metin düzeyinde anlatım; metinsellik ölçütlerinin (bağdaşıklık, tutarlılık vb.) oluşturulması; metin türleri, yazılı anlatım (tartışmacı, ikna edici, bilgilendirici, estetik yazma vb.); yazma yöntem ve teknikleri; süreç temelli, planlı yazma modelleri; noktalama ve yazım kurallarının öğretimi; yazma becerisine yönelik eğitim ortamları; yazma eğitiminde ölçme ve değerlendirme; yazma etkinlikleri tasarlama konularında bilgi ve deneyim kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yazma eğitimiyle ilgili temel kavramlar, yazma stratejileri, yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olup bunları meslek hayatında uygulayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-19 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Yazma etkinlikleri tasarlayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-19 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Yazma becerisine yönelik eğitim ortamları oluşturabilir. PÇ-
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, yazma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.), yazma becerisinin fiziksel ve zihinsel süreçleri; yazma ve bellek-söz varlığı ilişkisi; yazılı anlatımın aşamaları, cümle/paragraf/ metin düzeyinde anlatım; metinsellik ölçütlerinin (bağdaşıklık, tutarlılık vb.) oluşturulması; metin türleri, yazılı anlatım (tartışmacı, ikna edici, bilgilendirici, estetik yazma vb.); yazma yöntem ve teknikleri; süreç temelli, planlı yazma modelleri; noktalama ve yazım kurallarının öğretimi; yazma becerisine yönelik eğitim ortamları; yazma eğitiminde ölçme ve değerlendirme; yazma etkinlikleri tasarlama konularını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme, Yazma Kavramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap
2 Yazmanın Temel Bileşenleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
3 Yazma Becerisinin Temel Kavramları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
4 Yazmanın Fiziksel ve Zihinsel Süreçleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
5 Yazılı Anlatımın Aşamaları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
6 Metinselllik Ölçütleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
7 Metin Türleri ve Yazılı Anlatım Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
8 Ara Sınav
9 Yazma Yöntem ve Teknikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
10 Yazma Yöntem ve Teknikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
11 Süreç Temelli, Planlı Yazma Modelleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
12 Öğretim Programlarında ve Ders Kitaplarında Yazım ve Noktalama Öğretimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
13 Yazma Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
14 Yazma Eğitiminde Etkinlik Tasarlama Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
15 Yazma Eğitiminde Etkinlik Tasarlama Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bağcı Ayrancı, B. & Başkan, A. (Ed.) (2020). Kuram ve uygulamada yazma eğitimi. Pegem Akademi.
2 Bayram, Y. (2009). Kuramdan uygulamaya yazma yöntemleri. Kesit Yayınları
3 Gündüz, O. & Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri 2: Uygulamalı yazma eğitimi. Grafiker Yayınları.
4 Göçer, A. (2018). Yazma eğitimi. Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 14 28
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 156