|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, öğrencilere, Yazma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.), yazma becerisinin fiziksel ve zihinsel süreçleri; yazma ve bellek-söz varlığı ilişkisi; yazılı anlatımın aşamaları, cümle/paragraf/ metin düzeyinde anlatım; metinsellik ölçütlerinin (bağdaşıklık, tutarlılık vb.) oluşturulması; metin türleri, yazılı anlatım (tartışmacı, ikna edici, bilgilendirici, estetik yazma vb.); yazma yöntem ve teknikleri; süreç temelli, planlı yazma modelleri; noktalama ve yazım kurallarının öğretimi; yazma becerisine yönelik eğitim ortamları; yazma eğitiminde ölçme ve değerlendirme; yazma etkinlikleri tasarlama konularında bilgi ve deneyim kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yazma eğitimiyle ilgili temel kavramlar, yazma stratejileri, yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olup bunları meslek hayatında uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-19 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Yazma etkinlikleri tasarlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-19 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Yazma becerisine yönelik eğitim ortamları oluşturabilir. |
PÇ- |
Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, yazma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.), yazma becerisinin fiziksel ve zihinsel süreçleri; yazma ve bellek-söz varlığı ilişkisi; yazılı anlatımın aşamaları, cümle/paragraf/ metin düzeyinde anlatım; metinsellik ölçütlerinin (bağdaşıklık, tutarlılık vb.) oluşturulması; metin türleri, yazılı anlatım (tartışmacı, ikna edici, bilgilendirici, estetik yazma vb.); yazma yöntem ve teknikleri; süreç temelli, planlı yazma modelleri; noktalama ve yazım kurallarının öğretimi; yazma becerisine yönelik eğitim ortamları; yazma eğitiminde ölçme ve değerlendirme; yazma etkinlikleri tasarlama konularını içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve Dersin İşleyişine İlişkin Bilgilendirme, Yazma Kavramı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap |
2 | Yazmanın Temel Bileşenleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
3 | Yazma Becerisinin Temel Kavramları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
4 | Yazmanın Fiziksel ve Zihinsel Süreçleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
5 | Yazılı Anlatımın Aşamaları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
6 | Metinselllik Ölçütleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
7 | Metin Türleri ve Yazılı Anlatım | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yazma Yöntem ve Teknikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
10 | Yazma Yöntem ve Teknikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
11 | Süreç Temelli, Planlı Yazma Modelleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
12 | Öğretim Programlarında ve Ders Kitaplarında Yazım ve Noktalama Öğretimi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
13 | Yazma Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
14 | Yazma Eğitiminde Etkinlik Tasarlama | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
15 | Yazma Eğitiminde Etkinlik Tasarlama | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Beceri Geliştirme Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bağcı Ayrancı, B. & Başkan, A. (Ed.) (2020). Kuram ve uygulamada yazma eğitimi. Pegem Akademi. | |
2 | Bayram, Y. (2009). Kuramdan uygulamaya yazma yöntemleri. Kesit Yayınları | |
3 | Gündüz, O. & Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri 2: Uygulamalı yazma eğitimi. Grafiker Yayınları. | |
4 | Göçer, A. (2018). Yazma eğitimi. Pegem Akademi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 16 | 1 | 30 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 14 | 28 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 156 |