Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / YTÖ 505 - YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: YTÖ 505 Adı: TÜRKÇENİN YABANCI DİLLERLE KARŞILAŞTIRILMASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkçeye özgü ses ve biçim özelliklerinin, yabancı bir dil olarak öğrenilmesinde ortaya çıkacak olası zorlukların incelenmesi ve bunların öğretiminin kazandırılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dilbilgisi yapısının öğretiminin özelliklerini ve temel ögelerini saptar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Öğretilen dilbilgisi yapısında yapı, anlam ve o yapının kullanılmasının dil öğrenmeye nasıl katkılar sağladığını analiz eder. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Dilbilgisi yapılarıyla ilgili nasıl uygulama yapacağını analiz eder. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğrencilerin derse düzenli gelmeleri, dersin işleyişi esnasında sınıf içi tartışmalara katılmaları, ders planları hazırlamaları ve bunları öğrenme ve öğretme süreçlerine aktarmaları beklenmektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dilin tanımı, dil ve kültür ilişkisi Okuma
2 Türk dilinin tarihi dönemleri Okuma
3 Türkçenin ses yapısı Okuma
4 Türkçede ses uyumları ve temel imla meseleleri Okuma
5 Kelimelerin şekil ve anlam bakımından tasnifi Okuma
6 Sözcük türleri Okuma
7 Türkçede ek sistemi. Yapım ve çekim ekleri Okuma
8 Ara Sınav
9 Metinler üzerinde kelime tahlili Okuma
10 Türkçede cümle yapısı Okuma
11 Cümle türleri Okuma
12 Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri Okuma
13 Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri Okuma
14 Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri Okuma
15 Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri Okuma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aksan, Doğan, (1995), Her Yönüyle Dil, (Ana çizgileryle Dilbilim) TDK Yay. Ankara
2 Banguoğlu,Tahsin, (1974), Türkçenin Grameri, İstanbul.
3 Ergin, Muharrem, (1958), Türk Dilbilgisi, İstanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 6 6
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 3 6 18
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 4 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 4 8
Sözlü Sınav 2 4 8
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 6 36
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180