|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Metalurji termodinamiği hakkında temel kavramları öğretmek. Katı malzemeler konularında yeterli bilgi kazanımı sağlamak. Termodinamik ve metalurjik işlem uygulamaları üzerine vurgu yapmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Termodinamiğin temel kanunlarını kavrar. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Termodinamik kanunları yanma reaksiyonlarına uygular. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sistemleri entropi ve serbest enerji açısından yorumlar. |
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Reaksiyonlarda termodinamik açıdan sebep sonuç ilişkisini kurar. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Faz kanununu metalurjik sistemlere uygular. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Ellingham diyagramlarının termodinamik uygulamasını yapar. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tanımlar, Birimler, Stokiometri, Durum fonksiyonları ve Bağıntıları, İdeal ve Gerçek Fazlar, Termodinamiğin 1. Kuralı (Termokimya ve Kuralları, Entalpi Kavramları, Faz Dönüşümleri), Yakıtlar ve Yanma Reaksiyonları, Termodinamiğin II. Kuralı, Reversible ve İrreversible Prosesler, Entropi, Potansiyeller, Maxwell Bağıntıları, Termodinamiğin III. Kanunu, Katı-Sıvı-Gaz Arasında Dengeler, Denge Sabiti, Richardson-Elingham Diyagramları, Fazlar öğrencilere anlatılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Termodinamiğe giriş, temel kavramlar, sistem ve özellikleri | anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Hal denklemi, Gazlar ve davranışları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Hal denklemi, Gazlar ve davranışları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Enerji ve türleri, Dönüşümler, Termodinamik denge | anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | İş, Isı, Termodinamiğin birinci kanunu | anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Isı kapasitesi, entalpi, Teşekkül ısısı, Hess kanunu | anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kirchoff kanunu, Yakıtlar, Yanma reaksiyonları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Termodinamiğin ikinci kanunu, entopi | anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Serbest enerji ve denge sabiti, Gibbs-Helmoltz denklemi | anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Termodinamiğin üçüncü kanunu, Heterojen reaksiyonlarda denge | anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Faz kanunu ve faz dengesi, Clasius Clapeyron denklemi | anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Yoğun fazlarda buharlaşma, buhar basınçları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Ellingham diyagramları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kimyasal reaksiyonlarda termodinamik uygulamalar | anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Metalurji ve Malzeme Mühendisleri İçin TERMODİNAMİK (PROF. DR. SÜHEYLA AYDIN) | |
2 | Metallurgical Thermodynamics & Kinetics, lectures; 'Dinesh Kumar Mishra'; Veer Surendra Sai University of Technology, Burla, Sambalpur, Odisha | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 190 |