|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
XVI. yüzyılda Avrupa’da başlayan ilkel kültürlere yönelme merakının evrimi ve evrelerini tanıtmak; bu yönelimin halk bilimi çalışmalarının başlama neden ve süreçlerine katkısını yorumlamak ve folklor çalışmalarını, alana uygulanan kuram ve yöntemleriyle beraber kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk halk bilimi tarihi açısından önemli kişileri ve bilim adamlarını tanıyabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Halk bilimi tarihi açısından önemli dönüm noktalarını ve olayları öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Avrupa’daki halk bilimi çalışmalarını bütünsel bir biçimde anlayabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Halk bilimi tarihine ilişkin sorunları ortaya çıkararak çözüm yolları geliştirebilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Avrupa’da halk biliminin doğuşunu hazırlayan şartlar, ilk ve öncü halk bilimi çalışmaları incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Halk biliminin tanımı ve temel nitelikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | İlkellere yönelen merakın öyküsü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Ossianizm, Herder ve Halk Ruhu | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | Mit ve masalın yükselişi: Grimm Kardeşler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | Folklor teriminin Almanya ve İngiltere’de ilk kez kullanılışı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Folklor ve uluslaşma: Fin olgusu-folklor ve toplumsal sınıflar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Folklorun babası: Stith Thompson | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Folklor-etnografya-tarih ilişkisi: Fransız yüksek eğitiminde folklor çalışmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Folklor ve antropoloji ilişkisi: İspanya yüksek eğitiminde folklor çalışmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | II. Dünya Savaşı sonrası Alman halk bilimi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Rusya’da folklor çalışmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Avustralya’da folklor çalışmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Mısır’da folklor çalışmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Japonya’da folklor çalışmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | COCCHİARA, Giuseppe, The History of Folklore in Europe, Institute for the Study of Human Issues, 1981. | |
2 | Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi, (haz.: Gülin Öğüt Eker, M. Öcal Oğuz, Nebi Özdemir), Milli Folklor Yay., Ankara 2003. | |
3 | SOKOLOV, Yuri M., Folklor: Tarih ve Kuram, (çev.: Yerke Özer), Geleneksel Yay., Ankara 2009. | |
4 | BAŞGÖZ, İlhan, Sibirya’dan Bir Masal Anası, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 2002. | |
5 | Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (haz.: M. Öcal Oğuz, Metin Ekici vd.), Grafiker Yay., Ankara 2004. | |
6 | OĞUZ, M. Öcal, Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Akçağ Yay., Ankara 2002. | |
7 | KROHN, J.-Karrle Krohn, Halk Bilimi Yöntemi, (haz.: Fikret Türkmen), Türk Dil Kurumu Yay., Ankara 1996. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 130 |