Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 101 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 101 Adı: HALK BİLİMİ TARİHİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
XVI. yüzyılda Avrupa’da başlayan ilkel kültürlere yönelme merakının evrimi ve evrelerini tanıtmak; bu yönelimin halk bilimi çalışmalarının başlama neden ve süreçlerine katkısını yorumlamak ve folklor çalışmalarını, alana uygulanan kuram ve yöntemleriyle beraber kavratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk halk bilimi tarihi açısından önemli kişileri ve bilim adamlarını tanıyabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Halk bilimi tarihi açısından önemli dönüm noktalarını ve olayları öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Avrupa’daki halk bilimi çalışmalarını bütünsel bir biçimde anlayabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Halk bilimi tarihine ilişkin sorunları ortaya çıkararak çözüm yolları geliştirebilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Avrupa’da halk biliminin doğuşunu hazırlayan şartlar, ilk ve öncü halk bilimi çalışmaları incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Halk biliminin tanımı ve temel nitelikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 İlkellere yönelen merakın öyküsü Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Ossianizm, Herder ve Halk Ruhu Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Mit ve masalın yükselişi: Grimm Kardeşler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Folklor teriminin Almanya ve İngiltere’de ilk kez kullanılışı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Folklor ve uluslaşma: Fin olgusu-folklor ve toplumsal sınıflar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Folklorun babası: Stith Thompson Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Folklor-etnografya-tarih ilişkisi: Fransız yüksek eğitiminde folklor çalışmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Folklor ve antropoloji ilişkisi: İspanya yüksek eğitiminde folklor çalışmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 II. Dünya Savaşı sonrası Alman halk bilimi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Rusya’da folklor çalışmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Avustralya’da folklor çalışmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Mısır’da folklor çalışmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Japonya’da folklor çalışmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 COCCHİARA, Giuseppe, The History of Folklore in Europe, Institute for the Study of Human Issues, 1981.
2 Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi, (haz.: Gülin Öğüt Eker, M. Öcal Oğuz, Nebi Özdemir), Milli Folklor Yay., Ankara 2003.
3 SOKOLOV, Yuri M., Folklor: Tarih ve Kuram, (çev.: Yerke Özer), Geleneksel Yay., Ankara 2009.
4 BAŞGÖZ, İlhan, Sibirya’dan Bir Masal Anası, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 2002.
5 Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (haz.: M. Öcal Oğuz, Metin Ekici vd.), Grafiker Yay., Ankara 2004.
6 OĞUZ, M. Öcal, Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Akçağ Yay., Ankara 2002.
7 KROHN, J.-Karrle Krohn, Halk Bilimi Yöntemi, (haz.: Fikret Türkmen), Türk Dil Kurumu Yay., Ankara 1996.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 130