|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini yazım kurallarına uygun bir şekilde ifade edebilmelerini sağlamak; öğrencileri yazım kuralları ve resmi yazışmaların formatı ile ilgili bilgilendirmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk dilinin kurallarını öğrenerek dili günlük hayatta etkin kullanabilme becerisi kazanır. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yazma konusunda kendisine güvenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Edebî türleri tanır. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İletişimini güçlendirir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Okuma sevgisi, alışkanlığı kazanır. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (girişgelişmesonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dilin tanımı ve özellikleri, dil yetisi ve yazma becerisi | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Yazım Kuralları | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Yazım Kuralları | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Noktalama İşaretleri | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Form yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Form yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Form yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Öğretici yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Öğretici yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Kişisel yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Kişisel yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Edebî yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Edebî yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Yazılı anlatım / Metin türleri: Edebî yazılar | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | AKTAŞ, Ş., O. Gündüz,Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yay., Ankara 2009. | |
2 | KANTEMİR, E., Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yay., Ankara 1997. | |
3 | KAVCAR, C., F. Oğuzkan, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yay., Ankara 1999. | |
4 | BEYRELİ, L., Yazılı ve Sözlü Anlatım, Pegem Yay., Ankara 2008. | |
5 | SEVÜK, İsmail Habib, Edebiyat Bilgileri, Remzi Kitabevi, İstanbul 1942. | |
6 | AKSOY, Ö. Kasım (2008), Dil Yanlışları, İstanbul: İnkılap Kitabevi. | |
7 | YAKICI, Ali vd. (2019), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara: Yargı Yayınevi. | |
8 | KARATAŞ, Mustafa (2019), Her Yönüyle Türk Dili, Kayseri: Kimlik Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |