|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Geçiş ritüelleri, töre, gelenek ve görenek olarak tanımlanan halk bilimsel uygulamaların inanç temellerini kavratmak ve bunlar üzerinde araştırma yapabilme yeteneği geliştirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler, konu ile ilgili olarak dünyadaki ve Türkiye’deki araştırmalar, bu araştırmalarda kullanılan yöntemler ve bu çalışmaların nitelikleri hakkında bilgi edinirler. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bu konularda bilimsel çalışma yapma ve halk bilimi kuram ve yöntemlerine göre inceleyebilme yeteneği geliştirirler. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Gelenek ve görenek olarak tanımlanan halk bilimsel uygulamaların inanç temellerini kavrarlar |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu dersin içeriği geçiş ritüelleri, töre, gelenek ve görenek olarak tanımlanan halk bilimsel uygulamaların inanç temelleri, bunlar üzerinde dünyada ve Türkiye’de yapılan araştırmalar, bu araştırmalarda kullanılan yöntemler ve bu çalışmaların niteliklerini tanımlamayı kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kültür nedir? Kültür-gelenek-inanç ilişkisi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Sosyal Normlar ve Türleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Doğum ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Doğum ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Doğum ile ilgili halk inanışlarına İslamiyet öncesi inanç sistemlerinin etkisi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Sünnet ve Evlilik ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Ölüm ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dağlar ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Yatırlar ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Doğa olayları ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | İnsan ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Gelenek, görenek ve halk inançlarını inceleme yöntemleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
14 | Gelenek, görenek ve halk inançlarının işlevi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-CevapYöntemi |
15 | Genel değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Acıpayamlı, Orhan, “Türkiye’de Doğumla İlgili Adet ve İnanmaların Etnolojik Etüdü”, AÜEF Yayınları, Erzurum 1961. | |
2 | Acıpayamlı, Orhan, “Anadolu’da Nazarla ilgili Bazı Adet ve İnanmalar”, DTCF, Cilt: XX, Sayı:1-2, Ankara 1962. | |
3 | And, Metin, Oyun ve Büyü, İş Bankası Yayınları, İstanbul 1974. | |
4 | Boratav, Pertev Naili, 100 Soruda Türk Folkloru, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1984. | |
5 | Örnek, Sedat Veyis, Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhaları ile ilgili Batıl İnanışların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, DTCF Yayınları, Ankara 1966. | |
6 | Örnek, Sedat Veyis, Anadolu Folklorunda Ölüm, DTCF Yayınları, Ankara 1971. | |
7 | Örnek, Sedat Veyis, Türk Halkbilimi, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara 1977. | |
8 | Örnek, Sedat Veyis, Geleneksel Kültürümüzde Çocuk, Ankara 1979. | |
9 | Ülkütaşır, M Ş, Türkiye Türklerinde Ad verme ile İlgili Gelenek ve İnançlar”, 1. UTFKB, Cilt: IV, MFAD Yayınları, Ankara 1976. | |
10 | Tanyu, Hikmet, Ankara ve Çevresinde Adak ve Adak Yerleri, AÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları Ankara 1967. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, kitaplar, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 9 | 5 | 45 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 151 |