Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 205 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 205 Adı: GELENEK GÖRENEK VE HALK İNANÇLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Geçiş ritüelleri, töre, gelenek ve görenek olarak tanımlanan halk bilimsel uygulamaların inanç temellerini kavratmak ve bunlar üzerinde araştırma yapabilme yeteneği geliştirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler, konu ile ilgili olarak dünyadaki ve Türkiye’deki araştırmalar, bu araştırmalarda kullanılan yöntemler ve bu çalışmaların nitelikleri hakkında bilgi edinirler. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bu konularda bilimsel çalışma yapma ve halk bilimi kuram ve yöntemlerine göre inceleyebilme yeteneği geliştirirler. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Gelenek ve görenek olarak tanımlanan halk bilimsel uygulamaların inanç temellerini kavrarlar PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği geçiş ritüelleri, töre, gelenek ve görenek olarak tanımlanan halk bilimsel uygulamaların inanç temelleri, bunlar üzerinde dünyada ve Türkiye’de yapılan araştırmalar, bu araştırmalarda kullanılan yöntemler ve bu çalışmaların niteliklerini tanımlamayı kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kültür nedir? Kültür-gelenek-inanç ilişkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Sosyal Normlar ve Türleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Doğum ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Doğum ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Doğum ile ilgili halk inanışlarına İslamiyet öncesi inanç sistemlerinin etkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Sünnet ve Evlilik ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları. Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Ölüm ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Dağlar ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Yatırlar ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Doğa olayları ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 İnsan ile ilgili gelenek, görenek ve halk inançları Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Gelenek, görenek ve halk inançlarını inceleme yöntemleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
14 Gelenek, görenek ve halk inançlarının işlevi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-CevapYöntemi
15 Genel değerlendirme Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Acıpayamlı, Orhan, “Türkiye’de Doğumla İlgili Adet ve İnanmaların Etnolojik Etüdü”, AÜEF Yayınları, Erzurum 1961.
2 Acıpayamlı, Orhan, “Anadolu’da Nazarla ilgili Bazı Adet ve İnanmalar”, DTCF, Cilt: XX, Sayı:1-2, Ankara 1962.
3 And, Metin, Oyun ve Büyü, İş Bankası Yayınları, İstanbul 1974.
4 Boratav, Pertev Naili, 100 Soruda Türk Folkloru, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1984.
5 Örnek, Sedat Veyis, Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhaları ile ilgili Batıl İnanışların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, DTCF Yayınları, Ankara 1966.
6 Örnek, Sedat Veyis, Anadolu Folklorunda Ölüm, DTCF Yayınları, Ankara 1971.
7 Örnek, Sedat Veyis, Türk Halkbilimi, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara 1977.
8 Örnek, Sedat Veyis, Geleneksel Kültürümüzde Çocuk, Ankara 1979.
9 Ülkütaşır, M Ş, Türkiye Türklerinde Ad verme ile İlgili Gelenek ve İnançlar”, 1. UTFKB, Cilt: IV, MFAD Yayınları, Ankara 1976.
10 Tanyu, Hikmet, Ankara ve Çevresinde Adak ve Adak Yerleri, AÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları Ankara 1967.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, kitaplar, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 9 5 45
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 151