Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 301 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 301 Adı: TÜRK DESTANLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA YILDIZ ALTIN (kubrayildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk destanlarının niteliğini, kaynaklarını, temel ve yan unsurlarını çağlara ve bölgelere göre mukayeseli olarak kavratmak, halk bilimi açısından incelemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler, Türk destanlarını çağlara ve dönemlere göre tip, kaynak, temel ve yan unsurlar açısından karşılaştırabilirler. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk destanlarını icracıları ve içerik açısından halk bilimsel inceleyebilme yeteneği kazanırlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Destan inceleme ve araştırmada kullanılan kavram ve terimleri değerlendirebilirler. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sözlü kültür ürünleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilirler. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk destanlarının oluşum süreçleri, temel kavramları, icracıları, destanların sınıflandırılması ve destan metinleri incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Destan Kavramı ve Destanın gelişme devreleri Anlatma, Tartışma
2 Destan Araştırmalarında Kullanılan Terimler Anlatma, Tartışma
3 Destan Metinlerini İnceleme Yöntemleri (Metin Merkezli) Anlatma, Tartışma
4 Destan Metinlerini İnceleme Yöntemleri (Bağlam Merkezli) Anlatma, Tartışma
5 Türk Epik Destan Araştırmalarının Tarihçesi Anlatma, Tartışma
6 Türk Destanlarının Tasnifi Anlatma, Tartışma
7 Destanların Dil, Üslup ve Kompozisyon Özellikleri Anlatma, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Destan Geleneğinde Tematik Yapı Özellikleri Anlatma, Tartışma
10 Türk Epik Destan Geleneğinde Tipler Anlatma, Tartışma
11 Oğuz Kağan Destanı Anlatma, Tartışma
12 Oğuznamecilik Geleneği Anlatma, Tartışma
13 Dede Korkut Kitabı Anlatma, Tartışma
14 Dede Korkut Kitabı Anlatma, Tartışma
15 Dede Korkut Kitabı Anlatma, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Köprülü, Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2003.
2 Sakaoğlu, Saim-Ali Duymaz, İislamiyet Öncesi Destanları, Ötüken Yay, İstanbul 2002.
3 Reichl, Karl, Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. Çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002.
4 Sakaoğlu, Saim, Dede Korkut Kitabı, İnc. Derl. Akt. I - II, Konya 1998.
5 Çetin, İsmet, Türk Edebiyatında Hz. Ali Cenknameleri, Kültür Bak. Yay., Ankara 1997.
6 Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003.
7 Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003.
8 Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay. Ankara 1988.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 2 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 4 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 7 4 28
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 120