Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 302 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 302 Adı: TÜRK HALK MASALLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Masal türünün genel özelliklerini, işlev ve mahiyetlerini örneklerle öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Masal türünün temel kavram ve terimlerini kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Masal türünün yaratım, aktarım ve yayılma koşullarını anlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Masal türünün şekil ve içerik özelliklerini kavrar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Masal türünün icra ortamı ve icracıları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Masal türünün genel özellikleri, teşekkül ettikleri zemin ve toplumsal şartlar, masal türünün diğer türlerle olan ilişkileri, masalların icra edilmesi ve icracıların genel özellikleri ile genel olarak Türk masalları başlığı altında toplanabilecek masallardan örnek metinler incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Masal nedir? (Tanım ve kapsam) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Dünya folklor çalışmaları tarihinde masal konusuna ilk yönelişler ve Grimm Kardeşler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Masalların kaynakları ve masalların kaynakları konusunda ileri sürülen teoriler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Masalların diğer türlerle ilişkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Masalların işlevi ve yapıları (Propp Metodu) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Masalların tasnif edilmesi ve masal katalogları (Thompson ve Aarne) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Formel – epizot gibi masala ait terimler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Başlangıç, geçiş, tekrar ve bitiş formelleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Türk masallarının kaynakları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Hint Tabakası-Uygur Tabakası-Arap, Fars Tabakası-Türk Tabakası Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Türk Masallarının Motif ve Tipleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Türk Masallarının Temleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Türk masalları üzerine yapılan çalışmalar Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Örnek metin incelemeleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 1998.
2 Oğuz, M. Öcal vd., Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004.
3 Güzel, Abdurrahman-Torun Ali, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara 2004.
4 Sakaoğlu, Saim, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yay., Ankara 2002.
5 Günay, Umay, Elazığ Masalları, (İnceleme), Atatürk Üniversitesi Basımevi, Erzurum, 1975.
6 Eberhard, W.-P. Naili Boratav, Typen TürkischerVolksmarchen, F. Steiner, 1953.
7 Sakaoğlu, Saim, Masal Araştırmaları, Akçağ Yay., Ankara 1999.
8 Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998.
9 Alptekin, Ali Berat, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yay., Ankara 1997.
10 Günay, Umay, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ Yay., Ankara 1992.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 7 35
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 5 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 5 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120