|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Masal türünün genel özelliklerini, işlev ve mahiyetlerini örneklerle öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Masal türünün temel kavram ve terimlerini kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Masal türünün yaratım, aktarım ve yayılma koşullarını anlar. |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Masal türünün şekil ve içerik özelliklerini kavrar. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Masal türünün icra ortamı ve icracıları hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Masal türünün genel özellikleri, teşekkül ettikleri zemin ve toplumsal şartlar, masal türünün diğer türlerle olan ilişkileri, masalların icra edilmesi ve icracıların genel özellikleri ile genel olarak Türk masalları başlığı altında toplanabilecek masallardan örnek metinler incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Masal nedir? (Tanım ve kapsam) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | Dünya folklor çalışmaları tarihinde masal konusuna ilk yönelişler ve Grimm Kardeşler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Masalların kaynakları ve masalların kaynakları konusunda ileri sürülen teoriler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | Masalların diğer türlerle ilişkisi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | Masalların işlevi ve yapıları (Propp Metodu) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Masalların tasnif edilmesi ve masal katalogları (Thompson ve Aarne) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Formel – epizot gibi masala ait terimler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Başlangıç, geçiş, tekrar ve bitiş formelleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Türk masallarının kaynakları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Hint Tabakası-Uygur Tabakası-Arap, Fars Tabakası-Türk Tabakası | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Türk Masallarının Motif ve Tipleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Türk Masallarının Temleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Türk masalları üzerine yapılan çalışmalar | Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Örnek metin incelemeleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 1998. | |
2 | Oğuz, M. Öcal vd., Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004. | |
3 | Güzel, Abdurrahman-Torun Ali, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara 2004. | |
4 | Sakaoğlu, Saim, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yay., Ankara 2002. | |
5 | Günay, Umay, Elazığ Masalları, (İnceleme), Atatürk Üniversitesi Basımevi, Erzurum, 1975. | |
6 | Eberhard, W.-P. Naili Boratav, Typen TürkischerVolksmarchen, F. Steiner, 1953. | |
7 | Sakaoğlu, Saim, Masal Araştırmaları, Akçağ Yay., Ankara 1999. | |
8 | Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998. | |
9 | Alptekin, Ali Berat, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yay., Ankara 1997. | |
10 | Günay, Umay, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ Yay., Ankara 1992. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 7 | 35 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 5 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |