|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DOĞAN ÇOLAK (dcolak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET EMİN DEDE, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders öğrencilere Türkçe gramerinin ses bilgilerini öğretmenin yanı sıra Türk dilinin farklı dönemlerini gramer açısından karşılaştırmayı hedefler |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler Türkçe gramer yapısının temellerini öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk dil ve lehçeleriyle ilgili temel kaynaklara erişebilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye Türkçesinin temel ses bilgisini kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk yazı dilinin tarihî gelişimi konularıyla giriş yapıldıktan sonra gramere geçilecektir. Burada dilin en küçük birimi olan sesten başlanarak, Türkçenin ses olayları örneklerle anlatılacak; hece, kelime, kök, gövde ve eklerde sesler bütün özellikleriyle verilecektir | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı: kaynaklar, kapsam, önem ve kurallar dil nedir? Dil aileleri ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki konumu | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Yazı dili, konuşma dili, lehçe, şive, ağız, Türk yazı dilinin tarihî gelişmesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Ana hatlarıyla Türk dilinin tarihi gelişimi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Ses nedir? Seslerin çıkarılması ve ses yolu, sedalı ve sedasız sesler, ünlüler, ünsüzler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Ünlülerin ve ünsüzlerin özellikleri | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
6 | Türkçenin ses özellikleri | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
7 | Türkçedeki başlıca ses olayları | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kelime nedir? Kelimelerin ses ve şekil yapısı, kökler, gövdeler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
10 | Ekler: yapım ekleri (isimden isim yapan ekler, isimden fiil yapan ekler, fiilden isim yapan ekler, fiilden fiil yapan ekler) | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
11 | Ekler: çekim ekleri (isim çekim ekleri ) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Ekler: çekim ekleri (fiil çekim ekleri) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
13 | Zaman bildiren ekler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
14 | Kip bildiren ekler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
15 | Türkçede çatı kavramı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ergin, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınevi, İstanbul, 2002. | |
2 | Korkmaz, Zeynep Türkiye Türkçesi Grameri (Sekil Bilgisi), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2003. | |
3 | Karaağaç, Günay, Türkçenin Dilbilgisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2012. | |
4 | Banguoğlu, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK Yayınları, Ankara, 2007. | |
5 | Eker, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, Ankara, 2002. | |
6 | Eker, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, Ankara, 2002. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |