Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 211 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 211 Adı: HALK MÜZİĞİ VE ÇALGILARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YÜCEL ÖZDEMİR (ozdemiryucel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Nazarî bilgilerin paralelinde uygulamalı olarak anlatılan dersin sonucunda öğrencinin uygulama yapabilme becerisini kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Uygulamalı müzik çalışması yapabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alanında öz güveni yüksek akademik anlamda ve kişilik olarak etkin ve yetkin bilim adamı olurlar. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı sunumlar hazırlayıp sunacak donanıma sahip olurlar. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Toplumsal bilinç ve etik anlayışa sahip bireyler olurlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Uygulamalı halk müziği, halk çalgıları ve etnomüzikoloji.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Müziğin doğuşu ve tarihsel gelişimi, işlevleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Kültür sistemi içinde müzik, Türk müziği ve batı müziği ses sistemleri, günümüz Türkiyesinde müzik türleri, Türk müziği, ses sistemine dayalı müzik türleri, batı müziği ses sistemine dayalı müzik türleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Kültür sistemi içinde müzik, Türk müziği ve batı müziği ses sistemleri, günümüz Türkiyesinde müzik türleri, Türk müziği ses sistemine dayalı müzik türleri, batı müziği ses sistemine dayalı müzik türleri. Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Kırık havaların yerel sanatçı kayıtlarından ve canlı performans eşliğinde dinletilerek öğrencilere tanıtılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Kırık havaların yerel sanatçı kayıtlarından ve canlı performans eşliğinde dinletilerek öğrencilere tanıtılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Uzun havaların yerel sanatçı kayıtlarından ve canlı performans eşliğinde dinletilerek öğrencilere tanıtılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Uzun havaların yerel sanatçı kayıtlarından ve canlı performans eşliğinde dinletilerek öğrencilere tanıtılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Halk çalgılarının tarihsel süreci Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Halk çalgılarının yapımına teknik açıdan bakış Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Halk çalgılarının yapımına teknik açıdan bakış Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Telli tezeneli halk çalgıları (Bu bölümde yer alan enstrümanları çalan sanatçıların öğrencilere sunumu) Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Yaylı halk çalgıları (Bu bölümde yer alan enstrümanları çalan sanatçıların öğrencilere sunumu). Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Nefesli halk çalgıları (bu bölümde yer alan enstrümanları çalan sanatçıların öğrencilere sunumu) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Vurmalı halk çalgıları(bu bölümde yer alan enstrümanları çalan sanatçıların öğrencilere sunumu) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akdoğdu, Onur, Türk Müziğinde Perdeler, Ankara 1994.
2 Akdoğdu, Onur, Türk Müziğinde Eser Analizi, İzmir 1993.
3 Arseven, Veysel, Açıklamalı Türk Halk Müziği Bibliyografyası, Ankara 1972.
4 Bartok, Bela, Küçük Asya’dan Türk Halk Musikisi; Çev. Bülent Aksoy, İstanbul 1991.
5 Gazimihal, M.Ragıp, Anadolu Türküleri ve Musikî İstikbalimiz, (Hazırlayan: Metin Özarslan), İstanbul 1928.
6 Gazimihal, M.Ragıp, Ülkelerde Kopuz ve Tezeneli Sazlarımız, Ankara 1975.
7 Gazimihal, M.Ragıp, Türk Halk Oyunları Kataloğu I-II-III, (Hazırlayan: Nail Tan-Ahmet Çakır), Ankara 1997.
8 Gazimihal, M.Ragıp, Türk Nefesli Çalgıları, Ankara 2001.
9 Güray, Cenk, Tarihsel Süreç İçinde Makamlar, İstanbul 1997.
10 Kaynar, Ümit, Türk Halk Kültürü ve Müziği, İstanbul 1996.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 4 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90