|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
RECEP TEK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Şimdiki bilgilerimizle dört bin yıllık geçmişe sahip bulunan Türkler, dillerini kaydetmeyi çeşitli yazı türleriyle denemişlerdir. Bilinen en eski Türkçe metinlerden günümüze kadar uzanan Türk dilinin kullanmış olduğu yazı türlerinin tanıtılmasını ve bu sistemlerin kullanılış şekillerinin çok ayrıntıya girmeden kavranılmasını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk dili için kullanılan alfabeleri kronolojik olarak bilir |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Farklı alfabelerle yazılan Türkçe metinler hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkçe için kullanılan alfabelerin kullanılış sebeplerini bilir. |
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türklerin tarihi alfabeleri ve modern alfabeleri ele alınarak, değerlendirilmesi yapılacaktır. Alfabelerin seçimine sebep olan olgular (dini, sosyolojik, ekomomik) ele alınarak etkileri araştırılacaktır. Bunların yanında seçilen bu alfabelerin kökenleri, kullanılma süreleri, yayılma alanları ve önemli yazım kuralları işlenecektir. Günümüzde Türkçenin yazımında kullanılan alfabelerle konular tamamlanacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dünyada yazının doğuşu ve gelişimi, alfabetik olmayan yazı sistemleri | Anlatma Yöntemi |
2 | Türkçenin ilk yazılı metinleri ve yazı sistemleri (Göktürk) | Anlatma Yöntemi |
3 | Türkçenin ilk yazılı metinleri ve yazı sistemleri (Göktürk) | Anlatma Yöntemi |
4 | Türkçenin ilk yazılı metinleri ve yazı sistemleri (Göktürk) | Anlatma Yöntemi |
5 | Türkçenin ilk yazılı metinleri ve yazı sistemleri (Göktürk) | Anlatma Yöntemi |
6 | Brahmi, Tibet yazıları ve kullanılışları | Anlatma Yöntemi |
7 | Süryani, İbrani yazıları ve kullanılışları | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Grek yazı sistemi ve kullanılışları | Anlatma Yöntemi |
10 | Grek yazı sistemi ve kullanılışları | Anlatma Yöntemi |
11 | Arap yazı sistemi ve kullanılışı | Anlatma Yöntemi |
12 | Arap yazı sistemi ve kullanılışı | Anlatma Yöntemi |
13 | Çağdaş Türk Lehçe ve Şivelerinin yazı sistemleri ve özellikleri | Anlatma Yöntemi |
14 | Çağdaş Türk Lehçe ve Şivelerinin yazı sistemleri ve özellikleri | Anlatma Yöntemi |
15 | Çağdaş Türk Lehçe ve Şivelerinin yazı sistemleri ve özellikleri | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | User, Hatice Şirin (2006), Başlangıçtan Günümöüze Türk Yazı Sistemleri, Ankara: Akçağ | |
2 | Ercilasun, Ahmet B. (1993), Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Ankara: Kültür Bakanlığı | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 2 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 2 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |