Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 217 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 217 Adı: GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin “köy seyirlik oyunları”, “köy orta oyunları”, “köy tiyatrosu”, “köylü temsilleri” şeklinde adlandırılan, kut, tören özelliğinin yanı sıra oyun-eğlence özelliği de taşıyan temsel oyunları öğretmek, bu oyunların tarihsel geçmişi hakkında bilgi vermek ve dünyadaki benzerleri hakkında da karşılaştırmalar yapabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tiyatro kavramını öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Geleneksel Türk tiyatrosu oyuncuları ve oyun dağarcığı hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk halk tiyatrosu geleneği hakkında bilgi edinir ve uygulamalı halkbilimi alanında çalışma yapabilirler. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Geleneksel Türk halk tiyatrosu türlerinden köy seyirlik oyunları, kukla, Karagöz, meddah, ortaoyunu ve tuluatın benzer ve farklı yanları, tarihçesi ve genel özellikleri, türlerin ortaya çıkış silsilesi hakkında bilgi vermek.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tiyatro kavramı, dram/tiyatro tarihçesi nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır? Anlatma, Tartışma
2 Tiyatro ve halk tiyatrosu Anlatma, Tartışma
3 Köy tiyatrosu ve halk tiyatrosu Anlatma, Tartışma
4 UNESCO dünya miras listesi ve halk tiyatrosu Anlatma, Tartışma
5 Köy seyirlik oyunları Anlatma, Tartışma
6 Dram ve dramatik köy seyirlik oyunları Anlatma, Tartışma
7 Ritüeller ve köy seyirlik oyunları Anlatma, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Gündelik hayat ve köy seyirlik oyunları Anlatma, Tartışma
10 Eğlence meclisleri ve seyirlik oyunlar Anlatma, Tartışma
11 Örgün ve yaygın eğitim ve köy seyirlik oyunları Anlatma, Tartışma
12 Dünyada kukla Anlatma, Tartışma
13 Türklerde kukla Anlatma, Tartışma
14 Ortaoyunu kökeni ve kaynakları Anlatma, Tartışma
15 Ortaoyunu metinleri Anlatma, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 And, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu, İnkılap Kitabevi, 1993.
2 Kudret, Cevdet, Karagöz, Yapı Kredi Yayınları, 2004.
3 Nutku, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri, AKM Yayınları, 1997.
4 Elçin, Şükrü, Anadolu Köy Orta Oyunları, TKAE Yay., 1997.
5 Türkmen, Nihal, Orta Oyunu, MEB Yay., 1991.
6 Oğuz, Öcal-Tuba SALTIK ÖZKAN, Mitten Meddaha Türk Halk Anlatıları Sempozyum Bildirileri, Gazi Ünv. THBMER Yayınları, 2004.
7 Oğuz, Öcal- Selcan Gürçayır, Çorum’dan Derlenen Köy Seyirlik Oyunları, Hitit Ün. Yay., 2006
8 Oğuz, Öcal -Yeliz Özay, SOKÜM: Yaşayan Karagöz, Gazi Ün. THBMER Yayınları, 2006.
9 Ural, Ünver, Milli Kuklacımız: Ünver ORAL, UNİMA, 2004.
10 Köprülü, M. Fuat, Edebiyat Araştırmaları, Akçağ Kİtabevi, 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Kitaplar, Projeksiyon, Cd

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90