|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin “köy seyirlik oyunları”, “köy orta oyunları”, “köy tiyatrosu”, “köylü temsilleri” şeklinde adlandırılan, kut, tören özelliğinin yanı sıra oyun-eğlence özelliği de taşıyan temsel oyunları öğretmek, bu oyunların tarihsel geçmişi hakkında bilgi vermek ve dünyadaki benzerleri hakkında da karşılaştırmalar yapabilmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tiyatro kavramını öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Geleneksel Türk tiyatrosu oyuncuları ve oyun dağarcığı hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türk halk tiyatrosu geleneği hakkında bilgi edinir ve uygulamalı halkbilimi alanında çalışma yapabilirler. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Geleneksel Türk halk tiyatrosu türlerinden köy seyirlik oyunları, kukla, Karagöz, meddah, ortaoyunu ve tuluatın benzer ve farklı yanları, tarihçesi ve genel özellikleri, türlerin ortaya çıkış silsilesi hakkında bilgi vermek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tiyatro kavramı, dram/tiyatro tarihçesi nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır? | Anlatma, Tartışma |
2 | Tiyatro ve halk tiyatrosu | Anlatma, Tartışma |
3 | Köy tiyatrosu ve halk tiyatrosu | Anlatma, Tartışma |
4 | UNESCO dünya miras listesi ve halk tiyatrosu | Anlatma, Tartışma |
5 | Köy seyirlik oyunları | Anlatma, Tartışma |
6 | Dram ve dramatik köy seyirlik oyunları | Anlatma, Tartışma |
7 | Ritüeller ve köy seyirlik oyunları | Anlatma, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gündelik hayat ve köy seyirlik oyunları | Anlatma, Tartışma |
10 | Eğlence meclisleri ve seyirlik oyunlar | Anlatma, Tartışma |
11 | Örgün ve yaygın eğitim ve köy seyirlik oyunları | Anlatma, Tartışma |
12 | Dünyada kukla | Anlatma, Tartışma |
13 | Türklerde kukla | Anlatma, Tartışma |
14 | Ortaoyunu kökeni ve kaynakları | Anlatma, Tartışma |
15 | Ortaoyunu metinleri | Anlatma, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | And, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu, İnkılap Kitabevi, 1993. | |
2 | Kudret, Cevdet, Karagöz, Yapı Kredi Yayınları, 2004. | |
3 | Nutku, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri, AKM Yayınları, 1997. | |
4 | Elçin, Şükrü, Anadolu Köy Orta Oyunları, TKAE Yay., 1997. | |
5 | Türkmen, Nihal, Orta Oyunu, MEB Yay., 1991. | |
6 | Oğuz, Öcal-Tuba SALTIK ÖZKAN, Mitten Meddaha Türk Halk Anlatıları Sempozyum Bildirileri, Gazi Ünv. THBMER Yayınları, 2004. | |
7 | Oğuz, Öcal- Selcan Gürçayır, Çorum’dan Derlenen Köy Seyirlik Oyunları, Hitit Ün. Yay., 2006 | |
8 | Oğuz, Öcal -Yeliz Özay, SOKÜM: Yaşayan Karagöz, Gazi Ün. THBMER Yayınları, 2006. | |
9 | Ural, Ünver, Milli Kuklacımız: Ünver ORAL, UNİMA, 2004. | |
10 | Köprülü, M. Fuat, Edebiyat Araştırmaları, Akçağ Kİtabevi, 2006. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Kitaplar, Projeksiyon, Cd |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |