|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
RECEP TEK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
"Halk hekimi" ve "halk hekimliği" terimlerini kavratmak, halk hekimliği uygulamalarının temellerini göstermek, geçmişten günümüze Türk halk hekimliğinin izlediği seyri ortaya koymak, geleneksel tedavi yöntemleri ve uygulayıcılarını yapısal ve işlevsel yönden değerlendirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Halk hekimliğine ait temel kavram ve terimleri kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Halk hekimliği konusunda bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Geleneksel sağaltma yöntemlerini öğrenir, halk hekimliği ve halk eczacılığı araştırmalarının yöntemini kavrar. |
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Halk hekimi ve halk hekimliği kavramı, halk hekimliğinin uygulamalarının temelleri, geçmişten günümüze Türk halk hekimliği, geleneksel tedavi yöntemleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Halk Hekimliği ve Halk Hekimi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Halk Hekimliğinin Kökenleri: Atalar Kültü | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Halk Hekimliğinin Kökenleri: Ateş ve Ocak Kültü | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Halk Hekimliğinin Kökenleri: Su ve Taş Kültü | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Halk Hekimliğinin Kökenleri: Ağaç ve Demir Kültü | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Halk Hekimliğinin Kökenleri: Büyü ve Din | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Türk Halk Hekimliğinin Tarihi Gelişimi: İslamiyet’ten Önce Türk Halk Hekimliği | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk Halk Hekimliğinin Tarihi Gelişimi: İslamiyet ve Türk Halk Hekimliği | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Türk Halk Hekimliğinin Tarihi Gelişimi: Günümüzde Halk Hekimliği | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Halk Hekimliğinde Sağaltma Yöntem ve Teknikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
12 | Türk Halk Hekimliğinde Ocaklar: Ocak Kavramı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Ocak Olma Yolları ve Ocakların Özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
14 | Ocakların Tedavi Yöntem ve Teknikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
15 | Anadolu Coğrafyası Sağaltma Ocakları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tek, Recep (2018) Kayseri Yöresi Sağaltma Ocakları, Konya: Kömen Yayınları. | |
2 | Araz, Rıfat (1995) Harput’ta Eski Türk İnançları ve Halk Hekimliği, Ankara: AKM Yayınları. | |
3 | Baysal (2014) Nagehan Gelenek ve Değişim Ekseninde Trabzon Halk Hekimliği Üzerine Bir Araştırma, Ankara: Gece Kitaplığı Yayınları. | |
4 | Akman, Eyüp (2007) "Türk Halk Hekimliğinde Ocaklık Geleneği ve Safranbolu’daki Ocaklar", Kastamonu Eğitim Dergisi, 15/1: 393-400. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, makale, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 2 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 2 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |