|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, çağdaş bir Türk lehçesinin üzerine yapılan temel dil bilgisinine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Lehçenin tarihçesini anlatabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Ses değişmelerini karşılaştırabilir. |
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye Türkçesine göre farklı eklerin fonksiyonunu öğrenir |
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
PÇ- |
||
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Seçilen çağdaş Türk lehçesinin tarihçesi, kısa gramer özeti ve örnek metin, metnin Türkiye Türkçesine aktarılması, ses değişmesine uğramış kelimelerin eski Türkçedeki şekilleri üzerinde durulacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk Dilinin Dünya Dilleri arasındaki yeri., Altay Dil Birliği Teorisi, Altay dil ailesinde ait ortak bir takım özellikler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Türk Dilinin tarihsel gelişimi, Türk Lehçelerinin oluşumu ve gelişimi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Türk lehçelerinin tasnifi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Seçilen lehçenin teşekkülü hakkında kısa bilgiler, o lehçede kullanılan Kiril ve Yeni Latin esaslı alfabelerin öğretilmesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Seçilen lehçenin Türk dili içindeki yeri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Seçilen lehçenin kısa grameri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Seçilen lehçenin kısa gramer | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Seçilen lehçenin fonetik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Seçilen lehçenin fonetik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Seçilen lehçenin morfolojik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
12 | Seçilen lehçenin morfolojik özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Metin | Okuma Yöntemi |
14 | Metin | Okuma Yöntemi |
15 | Metin | Okuma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Buran, Ahmet ve Alkaya, Ercan (2011), Çağdaş Türk Yazı Dilleri-I, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 198 s | |
2 | Ercilasun, Ahmet Bican (1991), Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü-I, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1183 s. | |
3 | Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri (2007), (Ed. Ahmet B. Ercilasun), Ankara: Akçağ | |
4 | Buran, Ahmet. Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara: Akçağ Yay. 2007. | |
5 | Levent Doğan (2007), Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriyer Basım Yayın Dağıtım. | |
6 | Kültür Bakanlığı, Karşılaştırmalı Türk Dünyası Antolojisi (1998), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 3 | 6 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 3 | 6 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |