Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 218 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 218 Adı: HALK FELSEFESİ VE GÜNDELİK YAŞAM Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk halk düşünce ve yaşam tarzını ve bu tarz doğrultusunda oluşmuş olan kültürel sistemleri ve gündelik yaşamı öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halk felsefesinin kapsamını, konusunu, yöntemini ve temel kavramlarını açıklar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Halk felsefesi ve diğer folklor türleri arasındaki bütüncül ilişki hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Halk felsefesinin tematik, yapısal, işlevsel ve epistemik özelliklerini açıklar ve yorumlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halkbiliminde araştırma ve derleme çalışmalarının nasıl yapılacağı, derlemede kullanılan yöntem ve teknikler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Halk felsefesi nedir? Halk yaşamı nedir? Genel bibliyografya Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Türk bozkır kültürü, yerleşik hayat Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Türk kültüründe sosyal yapı (Aile, boy, devlet) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Türk kültüründe sosyal yapı (Bağımsızlık, ülke, halk, kanun) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Hükümranlık, kut, kağanın özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Hükümranlık, kut, kağanın özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Türk devletinde teşkilat Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Türk kültüründe adalet, halk hukuku Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Türk kültüründe ekonomik hayata dair düşünce sistemi ve ahlâk, esnaf teşkilatları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Eski Türk inancı (Şamanizm; Tabiat kuvvetlerine inanma; Atalar kültü; Gök Tanrı dini) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Türk kültüründe sanat ve edebiyat düşüncesi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Türk kültüründe kadına bakış (günlük hayatta, edebiyatta, tiyatroda ve diğer alanlarda) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Türk halk felsefesi ve modern siyaset Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Türk halk felsefesi ve modern günlük yaşam Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Raphaela, Lewıs, Osmanlıda Gündelik Yaşam, Alter Yay., İstanbul 2009.
2 Sevengil, Refik Ahmet, İstanbul Nasıl Eğleniyordu?, İletişim Yay. İstanbul 1998.
3 Bayrı, M. Halit, İstanbul Folkloru, İstanbul 1972.
4 Hamarat, Zehra, Ahmet Rasim’in Gözüyle İstanbul Folkloru, İstanbul 2010.
5 Tez, Zeki, Gündelik Yaşam ve Eğlencenin Kültürel Tarihi, Doruk Yay. İstanbul 2009.
6 Tekeli, İbrahim, Gündelik Yaşam, Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2009.
7 Can, Aynur, Kentte Gündelik Yaşam, Ötüken Neşriyat, 2010.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 5 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 5 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90