Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 220 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 220 Adı: TÜRK EĞLENCE KÜLTÜRÜ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YÜCEL ÖZDEMİR (ozdemiryucel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk eğlence kültürü hakkındaki temel kavramları, yaklaşımları, eğlence türlerini, yapılarını, geleneklerini ve işlevlerini öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk eğlence kültürüyle ilgili temel kavramları ve yaklaşımları öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Eğlence türlerini, yapılarını, geleneklerini ve ürünlerini kavrar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eğlence mekânlarını, aktörlerini, işlevlerini ve değişmeleri açıklayabilir ve yorumlayabilir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk eğlence kültürü: Temel kavramlar ve yaklaşımlar, eğlence türleri (ritüelistik, resmi, geçiş dönemleri, mevsimlik, yöresel şenlik, panayırlar, kent yaşamı kökenli eğlenceler vd.),eğlencelerin yapısı (müzik, dans, yemek, oyun, edebiyat, giyim-kuşam vd.),eğlencelerin işlevleri (sosyal, kültürel, ekonomik, siyasal vd.),değişen eğlence dünyası (festival, mezuniyet töreni, sevgililer günü, yılbaşı, partiler, sanal eğlenceler, eğlence yerleşkeleri ve parkları vd.)
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Eğlence kavramı; oyun kavramı; genel bibliyografya Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Kişisel eğlenceler- toplumla ilgili eğlenceler/ şenlikler/ devlet hayatı ile ilgili eğlenceler Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Ritüel kökenli türk halk eğlenceleri; dini günler ve bayramlarla ilgili eğlenceler. Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Geçiş dönemleriyle ilgili eğlenceler; mevsimlik eğlenceler Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Yöresel şenlik, festival ve panayırlar Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Resmi günler ve bayramlarla ilgili eğlenceler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Şehir yaşamı ile ilgili eğlenceler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Türk halk eğlencelerinin yapısı (adlandırma- zaman ve süre) Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Türk halk eğlencelerinin yapısı (adlandırma- zaman ve süre) Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Türk halk eğlencelerinin yapısı (mekân) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Türk halk eğlencelerinin yapısı (eğlenceye hazırlık- kurallar- katılımcılar) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
13 Türk halk eğlencelerinin yapısı (destan, masal, halk hikâyesi, fıkra, bilmece, tekerleme, mani, türkü ve icra ortamları) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
14 Geleneksel Türk halk tiyatrosu bağlamında Türk halk eğlencelerinin yapısı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
15 Türk halk eğlencelerinin kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasal işlevleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özdemir, Nebi, Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005
2 Özdemir, Nebi, Osmanlı Tüketim Kültürü, Eğlence ve Yazılı Medya İlişkisi, Milli Folklor, 73:12- 22.
3 And, Metin, Oyun ve Bügü, Yapı Kredi Yayınları, Ankara, 1998.
4 Elçin, Şükrü. Köy Orta Oyunları. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, 1977.
5 Erginer, Gürbüz, Uşak Halk Takvimi ve Halk Meteorolojisi, Milli Folklor Araştırma Dairesi Yayınlar, Ankara, 1984
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 4 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90