|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sözlü kültür geleneğinin bir parçası olan Türk Halk Edebiyatı’ndaki ‘tür’ ve ‘şekil’ sorunlarını kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Halk edebiyatı türlerinin tarihsel süreç içerisindeki gelişimini kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sözlü kültür ortamı eserlerindeki tür ve şekle dair sorunları öğrenir. |
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sözlü kültür ortamı eserlerinde tür ve şekle dair çözümler üretir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk Halk Edebiyatında tür ve şekil sorunu incelenecek ve bu sorun üzerine ortaya konan görüşler değerlendirilecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Halk Şiirinin kökeni ve gelişimi | Anlatma, Tartışma |
2 | Halk Şiirinin Temel Özellikleri | Anlatma, Tartışma |
3 | Anonim Halk Şiirinde Tür ve Şekil | Anlatma, Tartışma |
4 | Müzik’in bir edebi eserin tür ve şekilin belirlenmesindeki rolü | Anlatma, Tartışma |
5 | Tür ve şekile dair tartışmalar | Anlatma, Tartışma |
6 | Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
7 | Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
10 | Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
11 | Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
12 | Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
13 | Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
14 | Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
15 | Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | OĞUZ, Öcal, Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Akçağ Yay., Ankara 2001. | |
2 | ONAY, Ahmet Talat, Türk Hak Şiirlerinin Şekil ve Nev’i, (haz: Cemal Kurnaz), Akçağ Yay., Ankara 1996. | |
3 | ONG, Walter J., Sözlü Kültür Yazılı Kültür/Sözün Teknolojileşmesi, (Çev.: Sema Postacıoğlu – Banon), Ayrıntı Yay., İstanbul 1995. | |
4 | PROPP, Vladimir, “Folklor Türlerinin Tasnif Esasları” (çev.: Metin Özarslan), Milli Folklor, c.5, S. 38 (Yaz 1998), s. 120 – 128. | |
5 | YILDIRIM, Dursun, “Sözlü Gelenek Kültürü”, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998, s. 81-83. | |
6 | YILDIRIM, Dursun, “Sözlü Kültür ve Folklor Kavramı Üzerine Düşünceler”, Türk Bitiği, Ankara 1998, s. 37-42. | |
7 | BAUMAN, Richard, “Tür” (çev.: Hülya Seyhan Sipahioğlu), Milli Folklor, c.5, S.33 (Bahar 1997), s. 96-98 | |
8 | DİZDAROĞLU, Hikmet, Halk Şiirinde Türler, TDK Yay., Ankara 1969. | |
9 | GÜNAY, Umay, “Halk Şiirinde ‘Ayak’ Konusunda Düşünceler”, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi içinde, Akçağ Yay., Ankara 1992, s. 181-183. | |
10 | YILDIRIM, Dursun “Türk Folklor Araştırmalarının Problemleri”, Türk Bitiği, Ankara 1998, s. 65-75. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Kitaplar, Projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |