Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 222 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 222 Adı: HALK ŞİİRİNDE TÜR VE ŞEKİL Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sözlü kültür geleneğinin bir parçası olan Türk Halk Edebiyatı’ndaki ‘tür’ ve ‘şekil’ sorunlarını kavratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halk edebiyatı türlerinin tarihsel süreç içerisindeki gelişimini kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sözlü kültür ortamı eserlerindeki tür ve şekle dair sorunları öğrenir. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sözlü kültür ortamı eserlerinde tür ve şekle dair çözümler üretir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk Halk Edebiyatında tür ve şekil sorunu incelenecek ve bu sorun üzerine ortaya konan görüşler değerlendirilecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Halk Şiirinin kökeni ve gelişimi Anlatma, Tartışma
2 Halk Şiirinin Temel Özellikleri Anlatma, Tartışma
3 Anonim Halk Şiirinde Tür ve Şekil Anlatma, Tartışma
4 Müzik’in bir edebi eserin tür ve şekilin belirlenmesindeki rolü Anlatma, Tartışma
5 Tür ve şekile dair tartışmalar Anlatma, Tartışma
6 Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
7 Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
10 Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
11 Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
12 Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
13 Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
14 Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
15 Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 OĞUZ, Öcal, Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Akçağ Yay., Ankara 2001.
2 ONAY, Ahmet Talat, Türk Hak Şiirlerinin Şekil ve Nev’i, (haz: Cemal Kurnaz), Akçağ Yay., Ankara 1996.
3 ONG, Walter J., Sözlü Kültür Yazılı Kültür/Sözün Teknolojileşmesi, (Çev.: Sema Postacıoğlu – Banon), Ayrıntı Yay., İstanbul 1995.
4 PROPP, Vladimir, “Folklor Türlerinin Tasnif Esasları” (çev.: Metin Özarslan), Milli Folklor, c.5, S. 38 (Yaz 1998), s. 120 – 128.
5 YILDIRIM, Dursun, “Sözlü Gelenek Kültürü”, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998, s. 81-83.
6 YILDIRIM, Dursun, “Sözlü Kültür ve Folklor Kavramı Üzerine Düşünceler”, Türk Bitiği, Ankara 1998, s. 37-42.
7 BAUMAN, Richard, “Tür” (çev.: Hülya Seyhan Sipahioğlu), Milli Folklor, c.5, S.33 (Bahar 1997), s. 96-98
8 DİZDAROĞLU, Hikmet, Halk Şiirinde Türler, TDK Yay., Ankara 1969.
9 GÜNAY, Umay, “Halk Şiirinde ‘Ayak’ Konusunda Düşünceler”, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi içinde, Akçağ Yay., Ankara 1992, s. 181-183.
10 YILDIRIM, Dursun “Türk Folklor Araştırmalarının Problemleri”, Türk Bitiği, Ankara 1998, s. 65-75.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Kitaplar, Projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90