Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 321 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 321 Adı: ÂŞIKLIK GELENEĞİ ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sözlü kültür ortamı, âşıklık geleneği ve kahvehaneler, Garp Ocakları ve ordu şairleri ile yüzyıllara göre Âşık edebiyatının önemli temsilcileri ile eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sözlü ve yazılı kültür ortamı/ortamları kavramları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Âşık edebiyatı ürünlerinin sözlü kültür bağlamındaki yaratım, aktarım ve yayılma koşullarını kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Âşık edebiyatının kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Âşık edebiyatı ve kahvehane ilişkisini kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Garp Ocakları ve ordu şairleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Yüzyıllara göre Âşık edebiyatının önemli temsilcilerini ve bunların eserlerini tanır. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sözlü kültür ortamı, âşıklık geleneği ve kahvehaneler, Garp Ocakları ve ordu şairleri ile yüzyıllara göre Âşık edebiyatının önemli temsilcileri ile eserleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı Anlatma, Tartışma
2 Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı Anlatma, Tartışma
3 Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı Anlatma, Tartışma
4 XVI. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma
5 XVI. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
6 XVII. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
7 XVII. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 XVIII. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
10 XVIII. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
11 XIX. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
12 XIX. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
13 XIX. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
14 XX. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
15 XX. Yüzyıl Âşık Edebiyatı, Temsilcileri ve Eserlerinin İncelenmesi Anlatma, Tartışma, Proje Sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Prof.Dr. Aziz, Aysel, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Ankara 2008
2 Oğuz, Öcal; Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay, Ankara 2010
3 Tan, Nail; Halkbilimi (Folklor), Genel Bilgiler, Abo ayınevi.
4 Örnek, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakalığı Yayınları, 1995
5 Karabaş, Seyfi, Bütüncül Türk Budun Bilimine Doğru, ODTÜ yay.,1981
6 Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998
7 Köprülü, M. Fuad, Saz Şairleri, Akçağ Yayınları, Ankara 2002
8 Kabaklı, Mehmet; Âşık Edebiyatı, Türk Edebiyatı Vakfı
9 Günay, Umay, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneğinde Rüya Motifi, Akçağ Yay., Ankara 2007
10 Çobanoğlu, Özkul; Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yay. Ankara 2000
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90