|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kültürel mirası koruma fikrinin filizlendiği dönemlerden iki binli yıllara uzanan süreci ve evreleri tanıtmak, koruma düşüncesinin halk bilimi çalışmalarına katkısını yorumlamak ve folklor çalışmalarını, kültürel mirası koruma kavramı ve koruma yolları ışığında yeniden tartışmaya açmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler bu dersle birlikte, kültürel miras kavramının Türkiye’deki ve dünyadaki öncülerini tanıyacaklardır. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Halkbilimi disiplini ile kültürel mirası koruma düşüncesi arasındaki ilişkileri yorumlayabileceklerdir. |
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kültürel mirasın korunmasının yüzyıllar içerisindeki değişimlerini ve dönüşümlerini öğrenebileceklerdir. |
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kültürel miras kavramı, uluslararası sözleşmeler ve koruma yöntemleri bakımından incelenecektir. Kültürel mirasın korunması düşüncesi ve motivasyonu, Türkiye ve dünyadaki gelişmeler, değişimler açısından ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Söz uçar yazı kalır: Erken dönem kültür koruma ihtiyacı ve stratejileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Frankafon hâkimiyetinden Anglosakson dirilişe 19. yüzyılda kültür koruma macerası | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Millet belleğini kaydetmek: Derleme ve arşivleme dönemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Kültürü koruyan evler: Halkevleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Asar-ı atika’dan panorama 1453’e kamusal alanda korunan bellek: Müzeler ve müze evler | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
6 | Devlet baba elimizi tut: Kültür bakanlıkları, kültür yönetimi ve kültür politikaları | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
7 | Küresel köyün yeni kahramanı: Kültür ekonomisi ve yeni dönem kültür korumacılığı | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ulusaldan evrensele uzanan yolda kültür koruma yaklaşımları ve UNESCO | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
10 | Kültürel miras yönetimi olarak Doğal ve Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi ve folklor | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | 1989’dan 2003’e folklora UNESCO bakışı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Bir usta bin usta: Kültürü koruyan insan hazineleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Kültürel mirasa saygı: Kültürel ifadelerin çeşitliliği sözleşmesi 2005 | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Avrupai çok kültürlü koruma yaklaşımları: Toplum için kültürel mirasın değeri sözleşmesi FARO 2005 | Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Dijital dünyada kültürel mirasın yönetimi ve son yaklaşımlar | Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ahunbay, Z. (2005). “Doğal ve Kültürel Mirası Koruma Alanında Geçerli Uluslararası Belgelerin Türkiye’deki Uygulamalara Yansımaları” Korumada 50 Yıl (ed. P.İlgi, Yüce Aşkun), İstanbul: MSGSÜ Yayınları, s.9–24. | |
2 | Aksoy, Asu ve Enlil, Zeynep, Kültür Ekonomisi Envanteri, İstanbul 2010: İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011. | |
3 | Sivil Toplum Gözüyle Türkiye Kültür Politikası Raporu, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011. | |
4 | Oğuz, M. Öcal, Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?, Geleneksel Yayıncılık, Ankara 2009. | |
5 | Özel, Sibel, Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul 1998. | |
6 | Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar: Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Modeller, Dünya ve Türkiye Yansımaları, ed. Asım Balcı, Ahmet Nohutçu, Namık Kemal Öztürk ve Bayram Coşkun, Seçkin Yayınları, Ankara 2008. | |
7 | Gerçek, Ferruh, Türk Müzeciliği, TC Kültür Bakanlığı Başvuru Kitapları, Ankara 1999. | |
8 | Ünsal, Deniz, “Türkiye’de Kültür Politikaları Açısından Müze Oluşumları” Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş (ed. Serhan Ada, H. Ayça İnce), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2009. | |
9 | Kültürel Miras” Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş”, ed. Serhan Ada, H. Ayça İnce, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2009. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 3 | 9 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 3 | 9 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 92 |