Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 312 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 312 Adı: KÜLTÜREL MİRAS VE KORUMA Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kültürel mirası koruma fikrinin filizlendiği dönemlerden iki binli yıllara uzanan süreci ve evreleri tanıtmak, koruma düşüncesinin halk bilimi çalışmalarına katkısını yorumlamak ve folklor çalışmalarını, kültürel mirası koruma kavramı ve koruma yolları ışığında yeniden tartışmaya açmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler bu dersle birlikte, kültürel miras kavramının Türkiye’deki ve dünyadaki öncülerini tanıyacaklardır. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Halkbilimi disiplini ile kültürel mirası koruma düşüncesi arasındaki ilişkileri yorumlayabileceklerdir. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kültürel mirasın korunmasının yüzyıllar içerisindeki değişimlerini ve dönüşümlerini öğrenebileceklerdir. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kültürel miras kavramı, uluslararası sözleşmeler ve koruma yöntemleri bakımından incelenecektir. Kültürel mirasın korunması düşüncesi ve motivasyonu, Türkiye ve dünyadaki gelişmeler, değişimler açısından ele alınacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Söz uçar yazı kalır: Erken dönem kültür koruma ihtiyacı ve stratejileri Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Frankafon hâkimiyetinden Anglosakson dirilişe 19. yüzyılda kültür koruma macerası Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Millet belleğini kaydetmek: Derleme ve arşivleme dönemi Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Kültürü koruyan evler: Halkevleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Asar-ı atika’dan panorama 1453’e kamusal alanda korunan bellek: Müzeler ve müze evler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Devlet baba elimizi tut: Kültür bakanlıkları, kültür yönetimi ve kültür politikaları Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Küresel köyün yeni kahramanı: Kültür ekonomisi ve yeni dönem kültür korumacılığı Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Ulusaldan evrensele uzanan yolda kültür koruma yaklaşımları ve UNESCO Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Kültürel miras yönetimi olarak Doğal ve Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi ve folklor Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 1989’dan 2003’e folklora UNESCO bakışı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Bir usta bin usta: Kültürü koruyan insan hazineleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Kültürel mirasa saygı: Kültürel ifadelerin çeşitliliği sözleşmesi 2005 Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Avrupai çok kültürlü koruma yaklaşımları: Toplum için kültürel mirasın değeri sözleşmesi FARO 2005 Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Dijital dünyada kültürel mirasın yönetimi ve son yaklaşımlar Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ahunbay, Z. (2005). “Doğal ve Kültürel Mirası Koruma Alanında Geçerli Uluslararası Belgelerin Türkiye’deki Uygulamalara Yansımaları” Korumada 50 Yıl (ed. P.İlgi, Yüce Aşkun), İstanbul: MSGSÜ Yayınları, s.9–24.
2 Aksoy, Asu ve Enlil, Zeynep, Kültür Ekonomisi Envanteri, İstanbul 2010: İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011.
3 Sivil Toplum Gözüyle Türkiye Kültür Politikası Raporu, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011.
4 Oğuz, M. Öcal, Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?, Geleneksel Yayıncılık, Ankara 2009.
5 Özel, Sibel, Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul 1998.
6 Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar: Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Modeller, Dünya ve Türkiye Yansımaları, ed. Asım Balcı, Ahmet Nohutçu, Namık Kemal Öztürk ve Bayram Coşkun, Seçkin Yayınları, Ankara 2008.
7 Gerçek, Ferruh, Türk Müzeciliği, TC Kültür Bakanlığı Başvuru Kitapları, Ankara 1999.
8 Ünsal, Deniz, “Türkiye’de Kültür Politikaları Açısından Müze Oluşumları” Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş (ed. Serhan Ada, H. Ayça İnce), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2009.
9 Kültürel Miras” Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş”, ed. Serhan Ada, H. Ayça İnce, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2009.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 3 9
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 3 9
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 92