Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 413 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 413 Adı: GÖÇ VE KİMLİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Özellikle Avrupa’da yaşayan Türk göçmenlerinin kültürü üzerinde durulup göçmenlerin kültürel unsurlarında yaşanan değişim ve dönüşümler incelenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Avrupa ülkeleri ve Avrupa’da yaşayan Türk toplulukları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dil, din, sosyal normlar, vb. kurumların milli kimliği taşımadaki işlevini ve önemini kavrar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Avrupa ülkelerinde yaşayan Türklerin halk inançları konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Avrupa ülkelerinde yaşayan Türklerin halk kültürü uygulamalarında meydana gelen değişimler ve dönüşümler konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Özellikle Avrupa’da yaşayan Türk göçmenlerinin kültürü üzerinde durulup göçmenlerin kültürel unsurlarında yaşanan değişim ve dönüşümler incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş: Göç kavramı. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Türkiye’den Avrupa’ya işçi göçü ve nedenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Göç alan ülkeler ve işgücü arayışının nedenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Genel anlamda göçün, bireylerin ve kuşakların sosyo-kültürel durumları üzerine etkileri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Dil, din, sosyal normlar, vb. kurumların milli kimliği taşımadaki işlevi ve önemi. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Avrupa’ya işçi göçü ve halkbilimi çalışmalarındaki önemi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Avrupa’ya işgücü göçü ve bu konuda farklı sosyal disiplinlerce yapılan çalışmalar. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Almanya’da yaşayan Türkler ve sosyo-kültürel durumları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Hollanda’da yaşayan Türkler ve sosyo-kültürel durumları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Avusturya’da yaşayan Türkler ve sosyo-kültürel durumları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Diğer Avrupa ülkelerinde yaşayan Türkler ve sosyo-kültürel durumları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Göçü yaşayan bireylerin Türkiye’deki sosyo-kültürel durumları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Avrupa’ya işgücü göçü ve sonuçlarıyla ilgili belgesel izleme- yorumlama. Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Avrupa’ya işgücü göçü ve sonuçlarıyla ilgili belgesel izleme- yorumlama. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Chanbers, İan, Göç Kültür Kimlik (Çev.Mehmet Beşikçi), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2014.
2 Edt.Yolcu, Mehmet Ali, Diaspora ve Kimlik, Kömen Yayınları, Konya, 2015.
3 Göka, Erol, Türk’ün Göçebe Ruhu: İstanbul, Timaş Yayınları, Ankara, 2010.
4 Arık, Remzi, Oğuz, Coğrafyadan Vatana, İstanbul, Kültür Bakanlığı, Yayını, 1990.
5 Yıldırım, Dursun, “Coğrafya’dan Vatan’a Geçiş ve Vatan ile Göç Ediş Problemi”, Türk Bitiği (s. 134-144), Ankara: Akçağ Yayını,(1998
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 3 15
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 5 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90