Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 417 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 417 Adı: HALK MİMARİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYŞE BUDAK (aysebudak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MEHMET EMİN DEDE,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk maddî kültür ürünleri içinde halk mimarisinin özelliklerini, işlevlerini ve Türk şehircilik yapısını öğretmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk halk mimarisinin özelliklerini (çadır, ev, cami), Halk mimarisi malzemelerini ve yapım tekniklerini, Geleneksel Türk şehircilik yapısını tanır ve öğrenir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk halk mimarisinin özelliklerini modern mimari ile ilşişkilendirmeyi öğrenecektir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Modern mimaride kullanılan unsurları halk yaşamıan adapte etmeyi öğrenecektir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halk mimarisi ve halk mimarı, Türk halk mimarisinin coğrafi bölgelere göre değişen özellikleri; Türk şehircilik anlayışı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Maddî kültürün tanımı. Halkbilimi araştırmalarında maddî kültür araştırmalarının yeri. Halk sanatı, el sanatı, halk sanatçısı, zanaatkâr kavramları Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Halk sanatı ürünlerinin geleneksel üretim ve tüketim ortamları. Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Halk sanatı içinde halk mimarisinin yeri, halk mimarı Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Orta Asya’dan Anadolu’ya Türk halk mimarisi türleri (çadır/konut, cami, okul, çeşme, han, bedesten, hamam?) Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Geleneksel halk mimarisi yapım, süsleme malzemeleri ve yöntemleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Karadeniz bölgesi halk mimarisi Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Doğu ve Güney Doğu bölgesi halk mimarisi Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Güney ve Batı Anadolu bölgesi halk mimarisi Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 İç Anadolu ve Marmara bölgesi halk mimarisi Anlatma ,Tartışma Yöntemi,
11 Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri Anlatma ,Tartışma Yöntemi,
13 Geleneksel Türk evinin içinde yaşam, aile ilişkileri Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Türk evini koruma konusunda uygulanacak yöntemler Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Çağdaş Türk evini oluşturan yaşam kültürü Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Emel Esin, Türkler’de Maddî Kültürün Oluşumu, İstanbul, 2006.
2 Emel Esin, Türk Sanatında İkonografik Motifler, İstanbul, 2004.
3 Henry Glassie, Material Culture,1999.
4 Rudolf Nauman, Eski Anadolu Mimarlığı, 1991.
5 Faruk Sümer, Türklerde Şehircilik, 1994.
6 Cengiz Bektaş, Halk Yapı Sanatı, İstanbul 2010.
7 Öcal Oğuz, Paldır Kültür Kentleşmeler, Ankara 2019.
8 Sedat Hakkı Eldem, Türk Evi Plan Tipleri.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 2 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 2 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 2 14
Final Sınavı 1 4 4
0
0
Toplam İş Yükü 90