|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE BUDAK (aysebudak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET EMİN DEDE, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk maddî kültür ürünleri içinde halk mimarisinin özelliklerini, işlevlerini ve Türk şehircilik yapısını öğretmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk halk mimarisinin özelliklerini (çadır, ev, cami), Halk mimarisi malzemelerini ve yapım tekniklerini, Geleneksel Türk şehircilik yapısını tanır ve öğrenir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk halk mimarisinin özelliklerini modern mimari ile ilşişkilendirmeyi öğrenecektir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Modern mimaride kullanılan unsurları halk yaşamıan adapte etmeyi öğrenecektir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Halk mimarisi ve halk mimarı, Türk halk mimarisinin coğrafi bölgelere göre değişen özellikleri; Türk şehircilik anlayışı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Maddî kültürün tanımı. Halkbilimi araştırmalarında maddî kültür araştırmalarının yeri. Halk sanatı, el sanatı, halk sanatçısı, zanaatkâr kavramları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Halk sanatı ürünlerinin geleneksel üretim ve tüketim ortamları. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Halk sanatı içinde halk mimarisinin yeri, halk mimarı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Orta Asya’dan Anadolu’ya Türk halk mimarisi türleri (çadır/konut, cami, okul, çeşme, han, bedesten, hamam?) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Geleneksel halk mimarisi yapım, süsleme malzemeleri ve yöntemleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Karadeniz bölgesi halk mimarisi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
7 | Doğu ve Güney Doğu bölgesi halk mimarisi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güney ve Batı Anadolu bölgesi halk mimarisi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
10 | İç Anadolu ve Marmara bölgesi halk mimarisi | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, |
11 | Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, |
13 | Geleneksel Türk evinin içinde yaşam, aile ilişkileri | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Türk evini koruma konusunda uygulanacak yöntemler | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Çağdaş Türk evini oluşturan yaşam kültürü | Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Emel Esin, Türkler’de Maddî Kültürün Oluşumu, İstanbul, 2006. | |
2 | Emel Esin, Türk Sanatında İkonografik Motifler, İstanbul, 2004. | |
3 | Henry Glassie, Material Culture,1999. | |
4 | Rudolf Nauman, Eski Anadolu Mimarlığı, 1991. | |
5 | Faruk Sümer, Türklerde Şehircilik, 1994. | |
6 | Cengiz Bektaş, Halk Yapı Sanatı, İstanbul 2010. | |
7 | Öcal Oğuz, Paldır Kültür Kentleşmeler, Ankara 2019. | |
8 | Sedat Hakkı Eldem, Türk Evi Plan Tipleri. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 2 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 2 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |