|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET EMİN DEDE, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Diğer Türk boylarındaki Şamanizm ve inançları birbiri ile karşılaştırmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Evrensel bir olgu olarak şamanizmin temel kavramları ve ilkelerini tanır, |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Şamanizm araştırmalarının konusu, yöntemi ve temel kavramlarını açıklayabilir, |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Şamanizm ve sözlü edebiyat ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur, |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Türk kültür tarihi ve sözlü edebiyatında şamanizm olgusunun yansımasını ve günümüze uzanan sürekliliğini açıklayıp yorumlar. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kültürle ilgili temel kavram ve yaklaşımlar Halk kültürü Popüler kültür Kitle kültürü Kültür değişmeleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Şamanizmin tanımı, genel bibliyografya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | Şamanizm ile ilgili genel kavramlar Devşirilme yöntemleri, Şamanlık ve mistik çağrılma | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Sırra erdirici hastalık ve rüyalar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | Sırra erdirici hastalık ve rüyalar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | Şamanlık güçlerinin elde edilmesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Şamanlığa giriş | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Şaman giysi ve davulunun simgesel anlamları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Göğe çıkışlar yer altına inişler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Sihirli sağaltımlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Şamanizm ve Kozmoloji | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Şamanizmin sözlü edebiyata etkisi ve yansımaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Kuzey ve Güney Amerika'da Şamanizm | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Güneydoğu Asya ve Okyanusya'da Şamanizm | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Hind-Avrupalı Kavimlerde Şamancıl İdeoloji ve Teknikler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çobanoğlu, Özkul. Türk Dünyası Ortak Atasözleri Sözlüğü, Ankara, 2004. | |
2 | Şener, Cemal, Şamanizm Türkler'in İslamiyet'ten Önceki Dini, İstanbul, 2001. | |
3 | Çobanoğlu, Özkul. Halkbilimi Kuramları Ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara, 2000. | |
4 | Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara, 2003. | |
5 | Eliade, Mircea, Şamanizm, Ankara, 1999. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 3 | 15 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 5 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |