Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 412 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 412 Adı: KARŞILAŞTIRMALI EPİK DESTAN ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Epik destan kavramının kapsamını, araştırma yöntemini öğretmek ve Türk epik destan geleneği ile dünya epik destan gelenekleri arasında karşılaştırma yapmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Epik destan araştırmalarının konusunu, kapsamını, yöntemini ve temel kavramlarını bilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Epik destan geleneği araştırmaları tarihçesini öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk epik destan geleneği ile, Sümer, Yunan, İran, Fin, Eston, İngiliz, Fransız, Alman, Rus, Ukrayn, Arap, Hint, Boşnak, Bulgar, Sırp, Moğol ve Tibet epik destanları arasında, tema, kahraman, motif, yapı, işlev ve icra bakımlarından karşılaştırmalar yapar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Epik destan araştırmalarının konusu, kapsamı, yöntemi ve temel kavramları Epik destan geleneği araştırmaları tarihçesi Türk epik destan geleneği ile, Sümer, Yunan, İran, Fin, Eston, İngiliz, Fransız, Alman, Rus, Ukrayn, Arap, Hint, Boşnak, Bulgar, Sırp, Moğol ve Tibet epik destanları arasında, tema, kahraman, motif, yapı, işlev ve icra bakımlarından karşılaştırmalar yapılarak incelenmek
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Epik kavramı ve tanımı Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Türk epik destan araştırmalarının tarihçesi Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Türk destanlarının teşekkülü; Türk destanlarının tasnifi Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Sözlü kültür ortamında destancılar ve dinleyicileri Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Sözlü kültür ortamında destanların icra bağlamları Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Destanların dil ve üslup özellikleri Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Türk destan geleneğinde tipler Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Türk destanlarında zaman, mekân ve temalar Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Türk destanlarında ortak motiflerin sıralanış düzeni ve motif indeksi Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Türk destanları Sümer- Yunan- İran destanları Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Türk destanları- Arap- Fin-Estonya- Rus destanları Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Türk destanları- Fransız- Alman- İngiliz- Sırp destanları Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Türk destanları- Bosna- Bulgar- Ukrayna-Moğol- Tibet destanları Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ben-Amos, D. (Folklore Genres. Austin: University of Texas Press,1976.
2 Çobanoğlu, Ö. Türk Dünyası Epik Destan Geleneği Ankara: Akçağ Yayınları, 2003.
3 Yıldırım, D. Türk Bitiği. Ankara: Akçağ Yayınları,1998.
4 Sakaoğlu, Salim, Duymaz, Ali, İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2014
5 Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay,2011
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 3 15
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 5 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90