Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 422 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 422 Adı: KÜLTÜR DEĞİŞMELERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YÜCEL ÖZDEMİR (ozdemiryucel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MEHMET EMİN DEDE,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kültür değişmeleri temelinde temel kavramları ve yaklaşımları belirleme, Türk sözlü kültürünü belirleme, Türk yazılı kültürünü sınıflandırma, Sözlü kültürden yazıla kültüre dönüşümü belirtme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Konuyla ilgili temel kavram ve yaklaşımları açıklayabilecek, PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkiye'deki kültürel dönüşümleri, araç, ürün, aktör, bağlamında değerlendirebilecek, PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Süreklilikler ve değişmeler temelinde kültürü açıklayabilecek ve yorumlayabilecektir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kültür değişmeleri: Temel kavramlar ve yaklaşımlar, Sözlü Kültür, yazılı kültür, sözlü kültür-yazılı kültür dönüşümü.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Genel giriş: kültür ve medeniyet nedir? Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Serbest kültür değişimi Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Mecburi kültür değişimi Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Türkiye'de kültür değişimi tarihi Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Türkiye'de kültür değişimi tarihi Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Türkiye'de serbest ve mecburi kültür değişimi tarihi Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Kültür değişiminin sosyolojik boyutu Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Kültür değişiminin psikolojik boyutu Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Avrupa'ya yönelen Türk kültürü Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Avrupa'ya yönelen Türk kültürü Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Türk kültüründe bilimin yeri Anlatma, Tartışma Yöntemi,
13 Bilimsel ilerlemenin kültürel değişime etkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
14 Eğitimin kültürel gelişime etkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
15 Genel değerlendirme Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ong, J.W. Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi(Çev. S. Banon), İstanbul: Metis Yay.,1995,.
2 Özdemir, Nebi. Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü. Ankara: Akçağ Yayınları, 2005.
3 Özdemir, Nebi. Türkiye’de Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Geçiş ve Meddahlık-Medya İlişkisi, Mitten Meddaha Türk Anlatıları Uluslararası Sempozyum Bildirileri, Gazi Üniversitesi, THBMER Yayını, Ankara, 2006.
4 Özdemir, Nebi, Osmanlı Tüketim Kültürü, Eğlence ve Yazılı Medya İlişkisii, Milli Folklor, 73, 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 4 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90