Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TAR619 - TARİH (DOKTORA)

Kodu: TAR619 Adı: OSMANLIDAN CUMHURİYET’E TÜRK MODERNLEŞMESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HÜSEYİN SARAÇ (huseyinsarac@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk modernleşmesinin başlayış gerekçesi ve sonraki süreç içerisinde yapılan yenilikler, yeniliklerin Cumhuriyet Dönemi yeniliklerine etkileri hakkında bilgi edinmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Osmanlı Devleti’ndeki modernleşme hareketlerini kavrayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendiriebilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir, farklı metotlarla bilimsel bir yayın haline getirebilir.
PÇ-10 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-13 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Cumhuriyet Dönemi modernleşme hareketlerini kavrayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendiriebilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir, farklı metotlarla bilimsel bir yayın haline getirebilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Osmanlı Devleti ve Cumhuriyet Dönemi modernleşme hareketleri hakkındaki etkileşim, farklılık hakkında bilgi sahibi olup karşılaştırma yapabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendiriebilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir, farklı metotlarla bilimsel bir yayın haline getirebilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Türk modernleşme hareketleri Osmanlı Devleti’ndeki batılılaşma hareketleri, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemleri yenilik hareketleri ve Cumhuriyet Dönemi yenilik hareketleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Modernleşme kuramı, modernleşme ile ilgili düşünceler ve Doğu-Batı Dünyasında modernleşme süreci Anlatma Yöntemi
2 Türk modernleşme sürecinin başlamasının nedenleri, Lale Devri, I. Mahmud, III. Mustafa, I. Abdülhamid devri yenilikleri. Anlatma Yöntemi
3 III. Selim ve II. Mahmud dönemi yenileşme hareketleri Anlatma Yöntemi
4 Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri Anlatma Yöntemi
5 Birinci Meşrutiyet dönemi yenilik hareketleri Anlatma Yöntemi
6 İkinci Meşrutiyet dönemi yenilik hareketleri Anlatma Yöntemi
7 Osmanlı Devleti’nde fikir akımları Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Saltanatın kaldırılması Anlatma Yöntemi
10 Cumhuriyetin ilanı ve ulus egemenliğine geçiş Anlatma Yöntemi
11 Hilafet sorunu ve Halifeliğin kaldırılması Anlatma Yöntemi
12 Eğitim-Öğretim ve Hukuk alanında yapılan inkılap hareketleri Anlatma Yöntemi
13 Sosyal alanda yapılan inkılaplar ve toplumsal yaşayışın düzenlenmesi Anlatma Yöntemi
14 Kültür alanında yapılan inkılaplar Anlatma Yöntemi
15 Genel değerlendirme Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi V-IX, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2007.
2 Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Türk Tarih Kurumu, Ankara 2007.
3 Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2000.
4 Selami Kılıç, II. Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e Türk Devrimi ve Fikir Temelleri, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2005.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
haritalar, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 14 70
       c) Performans Ödevi 3 13 39
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 181