Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TAR631 - TARİH (DOKTORA)

Kodu: TAR631 Adı: OSMANLI YÖNETİM ANLAYIŞI; YÖNETEN VE YÖNETİLENLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜLSER YARDIM (gulseryardim@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kuruluştan itibaren özellikle yeniçağ dönemi Osmanlı Devletinin yönetim anlayışını ortaya koyarak, yöneten ile yönetilenler arasındaki ilişkileri izah etmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Osmanlı Devletinin yönetim anlayışını ortaya koyabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Osmanlı Devletinde Yöneten ve yönetilenleri öğretebilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Osmanlı Devletinin yönetim anlayışı dahilinde yöneten ve yönetilenler arasındaki bağı, ilişki biçimini, öğretebilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Osmanlı Devletinin kuruluşundan itibaren 18. yüzyıla kadarki süreçte benimsediği devlet anlayışı ve bu doğrultuda gerçekleştirdiği yönetimi biçimini ortaya koymak. Bu süreçte yaşanan değişimi ortaya koymak.Kuruluştan itibaren Osmanlılarda Yöneten ve yönetilen kitle ile bunlar arasındaki resmi, hukuki bağı öğretmek. Yöneten ve yönetilenlerin sahip oldukları yetki, hak ve sorumluluklarını öğretmek. Yönetim anlayışı dahilinde yöneten ve yönetilenler arası ilişkinin arşiv belgelerine yansımalarını öğretmek.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Osmanlı hakimiyet anlayışının kökenleri. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 Osmanlı Padişahı ve Hanedan Ailesi. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 Osmanlı Yönetim birimleri. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 Osmanlı yönetenleri-Askeriler (beraya) 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 Osmanlı yönetenleri-İlmiye 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 Osmanlı yönetenleri-Seyfiye 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 Osmanlı yönetenleri-Kalemiye 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 Ara Sınav
9 Osmanlıda yönetilenler-Reaya (Teb’a) 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Osmanlıda yönetilenler-Köylüler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 Osmanlıda yönetilenler-Şehirliler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 Osmanlıda yönetilenler-Göçebeler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Osmanlıda yönetilenler-Gayr-i Müslimler. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Osmanlılarda şer’i açıdan yöneten-yönetilen ilişkisi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Osmanlılarda örfi açıdan yöneten-yönetilen ilişkisi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 200 ve aynı yazarın tüm eserleri;
2 Ömer Lütfi Barkan ve Suraiya Faroqhi’nin tüm eserleri;
3 Adem Çaylak, Osmanlı’da Yöneten ve Yönetilenler, Vadi Yay. Ank., 1998
4 İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neştiyat, İst., 2008
5 Fehamettin Başar, Osmanlı’da Eyalet Tevcihatı, TTK, Ank., 1997
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, Tahta, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 11 55
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 13 52
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 179