|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TARİH (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÜLSER YARDIM (gulseryardim@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kuruluştan itibaren özellikle yeniçağ dönemi Osmanlı Devletinin yönetim anlayışını ortaya koyarak, yöneten ile yönetilenler arasındaki ilişkileri izah etmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Osmanlı Devletinin yönetim anlayışını ortaya koyabilir. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Osmanlı Devletinde Yöneten ve yönetilenleri öğretebilir. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Osmanlı Devletinin yönetim anlayışı dahilinde yöneten ve yönetilenler arasındaki bağı, ilişki biçimini, öğretebilir. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Osmanlı Devletinin kuruluşundan itibaren 18. yüzyıla kadarki süreçte benimsediği devlet anlayışı ve bu doğrultuda gerçekleştirdiği yönetimi biçimini ortaya koymak. Bu süreçte yaşanan değişimi ortaya koymak.Kuruluştan itibaren Osmanlılarda Yöneten ve yönetilen kitle ile bunlar arasındaki resmi, hukuki bağı öğretmek. Yöneten ve yönetilenlerin sahip oldukları yetki, hak ve sorumluluklarını öğretmek. Yönetim anlayışı dahilinde yöneten ve yönetilenler arası ilişkinin arşiv belgelerine yansımalarını öğretmek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Osmanlı hakimiyet anlayışının kökenleri. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
2 | Osmanlı Padişahı ve Hanedan Ailesi. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
3 | Osmanlı Yönetim birimleri. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
4 | Osmanlı yönetenleri-Askeriler (beraya) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
5 | Osmanlı yönetenleri-İlmiye | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
6 | Osmanlı yönetenleri-Seyfiye | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
7 | Osmanlı yönetenleri-Kalemiye | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Osmanlıda yönetilenler-Reaya (Teb’a) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
10 | Osmanlıda yönetilenler-Köylüler | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
11 | Osmanlıda yönetilenler-Şehirliler | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
12 | Osmanlıda yönetilenler-Göçebeler | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
13 | Osmanlıda yönetilenler-Gayr-i Müslimler. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
14 | Osmanlılarda şer’i açıdan yöneten-yönetilen ilişkisi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
15 | Osmanlılarda örfi açıdan yöneten-yönetilen ilişkisi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 200 ve aynı yazarın tüm eserleri; | |
2 | Ömer Lütfi Barkan ve Suraiya Faroqhi’nin tüm eserleri; | |
3 | Adem Çaylak, Osmanlı’da Yöneten ve Yönetilenler, Vadi Yay. Ank., 1998 | |
4 | İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neştiyat, İst., 2008 | |
5 | Fehamettin Başar, Osmanlı’da Eyalet Tevcihatı, TTK, Ank., 1997 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, Tahta, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 11 | 55 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 13 | 52 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 179 |