Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TAR636 - TARİH (DOKTORA)

Kodu: TAR636 Adı: ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALİ ÇAKIRBAŞ (acakirbas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Atatürk Dönemi Türk Dış Politikasının dayandığı ilkeler, hedefler ve olayları kavrayabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 1919-1938 döneminde Türk Dış Politikasının dayandığı temel ilkeleri bilimsel bir bakış açısı ile yorumlayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir, farklı metotlarla bilimsel bir yayın haline getirebilir.
PÇ-13 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bu dönemdeki siyasal antlaşmaları bilimsel anlayışla özümseyip, dönem içerisinde dünyada ortaya çıkan politik gelişmeler karşısında Türk Dış Politikasının duruşunu anlayabilirler. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendiriebilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir, farklı metotlarla bilimsel bir yayın haline getirebilir.
PÇ-13 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İç politikanın dış politikaya, dış politikanın iç politikaya olan etkilerini doğru anlayabilirler. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir, farklı metotlarla bilimsel bir yayın haline getirebilir.
PÇ-9 Sosyal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikleri uzmanlık düzeyinde planlayabilir ve uygulayabilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
1919-1938 Döneminde Türk Dış Politikası ve bu dönemde gelişen olaylar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Milli Mücadele Dönemi Türk Dış Politikası ve dayandığı esaslar. Anlatma Yöntemi
2 Milli Mücadele Dönemi siyasi gelişmeleri Anlatma Yöntemi
3 Milli Mücadele Dönemi imzalanan siyasal antlaşmalar. Anlatma Yöntemi
4 Lozan Barış Antlaşması Anlatma Yöntemi
5 Lozan Barış Anlaşması'nda çözümlenemeyen sorunlar Anlatma Yöntemi
6 Lozan Barış Antlaşması Türkiye'nin batılı devletlerle ilişkileri Anlatma Yöntemi
7 Lozan Barış Antlaşması sonrası Türkiye'nin Sovyet Rusya ve doğulu devletlerle ilişkileri Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 1923-1932 Dönemi Türk dış politikasının genel değerlendirmesi Anlatma Yöntemi
10 Milletler arası işbirliği ve Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne üye olması Anlatma Yöntemi
11 Türkiye’nin Balkan Devletleri ile ilişkileri ve Balkan Antantı Anlatma Yöntemi
12 Montreux Boğazlar Sözleşmesi Anlatma Yöntemi
13 Türkiye’nin Doğulu Devletlerle ilişkisi ve Sadabad Paktı Anlatma Yöntemi
14 Hatay Sorununun çözümü Anlatma Yöntemi
15 İkinci Dünya Savaşı öncesi Türkiye'nin dış politikasının genel değerlendirmesi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mehmet Gönlübol, Cem Sar, vd., Olaylarla Türk Dış Politikası (1919-1995), Siyasal Kitabevi, Ankara, 1993.
2 Sonyel, Salahi R., Türk Kurtuşuş Savaşı ve Dış Politika I-II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2003.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
haritalar, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 14 70
       c) Performans Ödevi 3 13 39
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 181