|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TARİH (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | METİN ZİYA KÖSE (metinziya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Osmanlı Devletinin Kuzey Afrika ve Arap Coğrafyasında hakimiyetin ile bu coğrafyaları idare edişi, kurulan idari yapıları öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Osmanlı Devletinin Kuzey Afrika (Mağrip)’daki hakimiyeti ve idaresini açıklayabilir. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendiriebilir. PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir, farklı metotlarla bilimsel bir yayın haline getirebilir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Osmanlı Devletinin Arap Coğrafyasındaki hakimiyeti ve idaresini açıklayabilir. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Osmanlı Devletinin Kuzey Afrika ve Arap Coğrafyasındaki varlığı ve inkışaf ettirdiği siyasi, iktisadi ictimai medeniyet unsurlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Osmanlı Devletinin Yavuz Sultan Selim döneminde gerçekleştirilen Mısır Seferi neticesinde Mısır’da başlayan hakimiyetinin daha sonraki yıllarda Arap Coğrafyasının tamamına teşmil hale getirilmesi, Kanuni Sultan Süleyman ve daha sonraki yıllarda da Kuzey Afrika’da başlayan Osmanlı hakimiyetinin nasıl tesis edildiği ele alınacaktır. Arap Coğrafyası ve Kuzey Afrika’da kurulan idari yapılanma, bu coğrafyalarda hakimiyet için batı dünyası ile mücadeleler ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yavuz Sultan Selim’in Mısır seferi ve sonrası gelişmeler | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
2 | Yavuz Sultan Selim döneminde Arap Coğrafyasında kurulan Osmanlı idaresi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
3 | Kanuni Sultan Süleyman döneminde Kuzey Afrika’nın Osmanlı idaresine girişi ve kurulan idare | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
4 | Yeniçağ dönemi Mısır’da Osmanlılar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
5 | Yeniçağ dönemi Cezayir-i Garb ve Cezayir-i Bahr-i Sefid’de Osmanlılar. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
6 | Yeniçağ dönemi Tunus ve Trablusgarp’ta Osmanlılar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
7 | Orta ve Güney Afrika’daki yerel siyasi güçlerle Osmanlı ilişkileri. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yeniçağ dönemi Osmanlı hakimiyetinde Halep, Rakka, Musul. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
10 | Yeniçağ dönemi Osmanlı hakimiyetinde Şam, Filstin, Beyrut, Trablusşam. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
11 | Yeniçağ dönemi Osmanlı hakimiyetinde Bağdat, Basra, Lahsa. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
12 | Yeniçağ dönemi Osmanlı hakimiyetinde Yemen, Habeş. | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
13 | Yeniçağ dönemi Osmanlı hakimiyetinde Hicaz | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
14 | Yeniçağda Kızıldeniz ve Hint Okyanusu üzerinde Osmanlı hakimiyeti | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
15 | Genel Tekrar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ahmet Kavas, Osmanlı Afrika İlişkileri, Tasam Yay, İst.2006 | |
2 | Muhammed Tandoğan, Afrikada Sömürgecilik ve Osmanlı Siyaseti 18001922, TTK Ank.2013 | |
3 | Ali Akyıldız-Zekeriya Kurşun, Osmanlı Arap Coğrafyası ve Avrupa Emperyalizmi, İş Bankası Yay., İst.2015 | |
4 | Remzi Kılıç, Osmanlı İdaresinde Irak ve Suriye, İdeal Yay., İst., 2011 | |
5 | Salih Özbaran, Yemen’den Basra’ya Sınırdaki Osmanlı, Kitap Yay., İst., 2004 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, Tahta, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 11 | 55 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 13 | 52 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 179 |