Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FLS 303 - FELSEFE

Kodu: FLS 303 Adı: AYDINLANMA FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 4+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FELSEFE
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OYA ESRA BEKTAŞ (oyaesrabektas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencinin, 18. yüzyıl Batı felsefesinin genel karakterini, Aydınlanma mefhumunun tarihi ve felsefi yönlerini, insan düşüncesini Aydınlanma sürecine götüren sosyal ve felsefi sorunları/çıkmazları ve dönemin önde gelen kuramlarını/iddialarını tanımasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Aydınlanma döneminin genel karakterini açıklayabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Akılcılık-Deneycilik cepheleşmesinin Aydınlanma döneminde aldığı karmaşık biçimleri kavrayabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyal olan ile tabii olan arasındaki karşıtlığın merkeziliğini kavrayabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
“Aydınlanma” olarak adlandırılan felsefi dönemin genel karakteri; Aydınlanma döneminin öncesi/kaynakları; tabiat ve toplum bilimlerindeki gelişmelerin Aydınlanma görüngüsüyle ilişkisi; Akılcılık-Deneycilik cepheleşmesinin Aydınlanmadaki konumu ve görünümü; özne sorununun merkeziliği; ahlak ve doğa karşıtlığı; Aydınlanma’nın siyaset felsefesi; Aydınlanma estetiği.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Aydınlanma Nedir? Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 Felsefi Boyutu ile Aydınlanma Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
3 Aydınlanma Felsefesinin Temel İlkeleri Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
4 İngiliz Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
5 İngiliz Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
6 İskoç Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
7 İskoç Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Fransız Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
10 Fransız Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
11 Fransız Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
12 Alman Aydınlanması Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
13 Alman Aydınlanması Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 Aydınlanma'ya Yönelik Eleştiriler Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi
15 Genel Değerlendirme Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cevizci, A. (2007). Aydınlanma Felsefesi Tarihi, İstanbul: Asa.
2 Ewald, O. (2014). Fransız Aydınlanma Felsefesi, çev. Aytaç, G., İstanbul: Doğu Batı.
3 Copleston, F. (2014). Aydınlanma, çev. Yardımlı, A., İstanbul: İdea.
4 Onur Bilge Kula, Doğu'dan Batı'ya Aydınlanma, Tekin Yayınevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 12 48
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 12 48
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 130