|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrenciye, mantık ve matematik disiplinleri üzerine felsefi düşünüşün tarihi ve modern örneklerini tanıtmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Formel bilim mefhumunu açıklayabilir, formel bilimleri ayırt edebilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Aksiyomlu sistem mefhumunu genel hatlarıyla açıklayabilir. |
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Leibniz ve Kant'ın matematik ile mantık ilişkisine yaklaşımlarını açıklayabilir. |
PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Modern matematik felsefesindeki ana akımları açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Geometrik bilişin felsefi değerini açıklayabilir, geometrik yöntemin uygulamalarını kavrar. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Suri (formel) bilim-pozitif bilim ayrımının tanıtılması; klasik felsefede analitik biliş-sentetik biliş ayrımının köklerinin teşhisi; Leibniz ve Kant’ta mantık ve matematik disiplinlerinin ilişkisinin kısaca incelenmesi; analitik geometrinin felsefi değerinin tartışılması; aksiyomlu sistem mefhumunun tanıtılması; Öklid-dışı geometrilerin doğuşu ve modern bilime etkilerinin tanıtılması; modern matematik felsefesinde mantıkçılık, sezgicilik ve biçimcilik akımlarının tanıtılması; mantık ve matematik disiplinlerinin ortak alt-alanlarının tanıtılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Formel bilim-pozitif bilim ayrımı | Anlatma Yöntemi |
2 | Matematik düşüncenin gelişimine geniş bakış | Anlatma Yöntemi |
3 | Pisagor, Öklid ve Eflatun | Anlatma Yöntemi |
4 | Leibniz'te doğruluklar ayrımı | Anlatma Yöntemi |
5 | Kant'ta doğruluklar/bilişler ayrımı | Anlatma Yöntemi |
6 | Öklid-dışı geometrilerin felsefi değeri | Anlatma Yöntemi |
7 | Aksiyomlu sistem fikri | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Modern matematik felsefesinin gelişimi | Anlatma Yöntemi |
10 | Mantıkçı program | Anlatma Yöntemi |
11 | Mantıkçı programın felsefedeki sonuçları | Anlatma Yöntemi |
12 | Sezgici yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
13 | Biçimci yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
14 | Mantık ve matematiğin ortak alt-alanları | Anlatma Yöntemi |
15 | Matematiğin geleceği | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Reichenbach, H. (2000), Bilimsel Felsefenin Doğuşu, çev. Yıldırım, C., İstanbul: Bilgi. | |
2 | Yıldırım, C. (2000), Matematiksel Düşünme, İstanbul: Remzi Kitabevi. | |
3 | Frege, G. (2014), Aritmetiğin Temelleri: Sayı Kavramı Üzerine Mantıksal-Matematiksel Bir İnceleme, çev. Gözkan, B., İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 164 |