Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FLS 413 - FELSEFE

Kodu: FLS 413 Adı: MANTIK VE MATEMATİK FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrenciye, mantık ve matematik disiplinleri üzerine felsefi düşünüşün tarihi ve modern örneklerini tanıtmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Formel bilim mefhumunu açıklayabilir, formel bilimleri ayırt edebilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme.
PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Aksiyomlu sistem mefhumunu genel hatlarıyla açıklayabilir. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Leibniz ve Kant'ın matematik ile mantık ilişkisine yaklaşımlarını açıklayabilir. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Modern matematik felsefesindeki ana akımları açıklayabilir. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Geometrik bilişin felsefi değerini açıklayabilir, geometrik yöntemin uygulamalarını kavrar. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Suri (formel) bilim-pozitif bilim ayrımının tanıtılması; klasik felsefede analitik biliş-sentetik biliş ayrımının köklerinin teşhisi; Leibniz ve Kant’ta mantık ve matematik disiplinlerinin ilişkisinin kısaca incelenmesi; analitik geometrinin felsefi değerinin tartışılması; aksiyomlu sistem mefhumunun tanıtılması; Öklid-dışı geometrilerin doğuşu ve modern bilime etkilerinin tanıtılması; modern matematik felsefesinde mantıkçılık, sezgicilik ve biçimcilik akımlarının tanıtılması; mantık ve matematik disiplinlerinin ortak alt-alanlarının tanıtılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Formel bilim-pozitif bilim ayrımı Anlatma Yöntemi
2 Matematik düşüncenin gelişimine geniş bakış Anlatma Yöntemi
3 Pisagor, Öklid ve Eflatun Anlatma Yöntemi
4 Leibniz'te doğruluklar ayrımı Anlatma Yöntemi
5 Kant'ta doğruluklar/bilişler ayrımı Anlatma Yöntemi
6 Öklid-dışı geometrilerin felsefi değeri Anlatma Yöntemi
7 Aksiyomlu sistem fikri Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Modern matematik felsefesinin gelişimi Anlatma Yöntemi
10 Mantıkçı program Anlatma Yöntemi
11 Mantıkçı programın felsefedeki sonuçları Anlatma Yöntemi
12 Sezgici yaklaşım Anlatma Yöntemi
13 Biçimci yaklaşım Anlatma Yöntemi
14 Mantık ve matematiğin ortak alt-alanları Anlatma Yöntemi
15 Matematiğin geleceği Anlatma ve Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Reichenbach, H. (2000), Bilimsel Felsefenin Doğuşu, çev. Yıldırım, C., İstanbul: Bilgi.
2 Yıldırım, C. (2000), Matematiksel Düşünme, İstanbul: Remzi Kitabevi.
3 Frege, G. (2014), Aritmetiğin Temelleri: Sayı Kavramı Üzerine Mantıksal-Matematiksel Bir İnceleme, çev. Gözkan, B., İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 5 25
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 164