|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CİHAN ÖNER (cihanoner@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temelini oluşturan bilgileri, elemanları, yasaları ve teoremleri öğretmek. Elemanların, bulundukları bir devrede tanım bağıntısına göre nasıl bir davranış gösterebileceğini tahmin edebilmeyi sağlamak. Bir devreye ilişkin formülasyonu oluşturmak. Bir devreyi, yasaları ve/veya teoremleri kullanarak çözmek. Şebekemize ve a.a. devrelerine ilişkin temel bilgiler vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde kullanılan birimleri ve bu birimlerin temel birimler cinsinden karşılığını açıklamak |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Elektrik kavramı ile akım, gerilim, direnç tanımlarını ve akımın canlılar üzerindeki etkilerini bilmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Elektrik ve elektronik devrelerde kullanılan bazı temel elemanları, uç denklemleri ile tanıtmak |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bir devrede, eşdeğer direnci hesaplayabilmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Lineer ve lineer olmayan dirençleri ve özelliklerini açıklayabilmek |
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Bir devrenin formülasyonunu ve çözümünü, yasaları ve/veya teoremleri kullanarak gerçekleştirmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Temel devre çözüm tekniklerini öğrenmek. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | İşlemsel yükselteçler hakkında bilgi sahibi olmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | İndüktör ve kapasitörlerin doğru akımdaki davranışlarını öğrenmek. |
PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Yarıiletkenler, diyotlar ve transistörler hakkında bilgi sahibi olmak. |
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. PÇ-14 Girişimcilik becerisini artırmak. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Birim sistemleri. Elektriğin tanımı. İletkenler ve yalıtkanlar. Elektrik akımının etkileri. Akım, gerilim ve direnç’in tanımları. Eşdeğer direnç hesabı. Isının direnç üzerindeki etkisi. Ohm Kanunu, Enerji, Güç, Bağımsız ve Bağımlı Kaynaklar. D.a.’ın tanımı. Kirchhoff Yasaları. Elektriksel iş ve güç. Elektrik enerjisinin ısıya dönüşümü. Göz ve Düğüm Analizleri, Gerilim kaynağının eşdeğer devresi, seri ve paralel bağlanması. Akımın kimyevi etkisi, pil ve akümülatör. Maksimum güç teoremi, Thevenin ve Norton teoremleri, Süperpozisyon teoremi. İşlemsel Yükselteçler, İndüktör ve Kapasitörler, doğru akımdaki davranışları, seri ve paralel bağlantıları, Yarıiletkenlere Giriş Diyot Tipleri (güneş hücresi, LED, lazer, tünel diyot vb.), Transistörler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Birim sistemleri. Elektriğin tanımı. İletkenler ve yalıtkanlar. Elektrik akımının etkileri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Akım, gerilim ve direnç’in tanımları. Eşdeğer direnç hesabı. Isının direnç üzerindeki etkisi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Ohm Kanunu, Enerji, Güç, Bağımsız ve Bağımlı Kaynaklar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | D.a.’ın tanımı. Kirchhoff Yasaları. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Elektriksel iş ve güç. Elektrik enerjisinin ısıya dönüşümü. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Göz ve Düğüm Analizleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Gerilim kaynağının eşdeğer devresi, seri ve paralel bağlanması. Akımın kimyevi etkisi, pil ve akümülatör. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Maksimum güç teoremi, Thevenin ve Norton teoremleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Süperpozisyon teoremi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | İşlemsel Yükselteçler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | İndüktör ve Kapasitörler, doğru akımdaki davranışları, seri ve paralel bağlantıları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Yarıiletkenlere Giriş | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Diyot Tipleri (güneş hücresi, LED, lazer, tünel diyot vb.) | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Transistörler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Temel Mühendislik Devre Analizi, J. David Irwin, R. Mark Nelms, Nobel Akademik Yayıncılık, 10. Baskı, 2015 | |
2 | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin Temelleri Doğru Akım Devreleri Cilt-I, Prof. Dr. Uğur ARİFOĞLU, Alfa Basım Yayım, 2011 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 8 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 8 | 8 |
c) Performans Ödevi | 1 | 8 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 2 | 2 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 1 | 4 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |