|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CİHAN ÖNER (cihanoner@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bir devreyi, düğüm denklemleri ve çevre akımları yöntemiyle çözmek. Temel ölçü aletlerini tanımak ve kullanmayı öğrenmek. Rezonans devrelerini ve güç kompanzasyonunu öğrenmek, deneylerini yapmak. Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temelini oluşturan bilgileri, elemanları, davranışları, yasaları ve teoremleri deneysel olarak görmek. Üç fazlı şebekemize ve transformatöre ilişkin bilgiler vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Seri, paralel bağlı RL, RC ve RLC devrelerini öğrenmek, alternatif akım ve alternatif akımda devre elemanlarının davranışlarını öğrenmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Düğüm denklemleri ve çevre denklemleri ile devre çözümleri yapabilmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Temel ölçü aletlerini kullanmayı öğrenmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kirchhoff Yasalarını, Thevenin, Norton ve Süperpozisyon teoremlerinin deneylerini yapmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | RLC elemanlarının bir devredeki davranışını deneysel olarak görmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Rezonans devrelerini ve güç kompanzasyonunu deneysel olarak görmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Üç fazlı şebeke ve sistemleri öğrenmek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Transformatörü tanımak |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
RL Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri,RC Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri,RL ve RC Devrelerinde Genel Çözüm Yaklaşımı, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri,Paralel Bağlı RLC Devreleri,Seri Bağlı RLC Devreleri,Direnç’in Wheatstone köprüsü ile ölçülmesi deneyi, 1. ve 2. Kirchhoff Yasalarının deneyleri,Thevenin teoremi, Norton teoremi ve Süperpozisyon teoremi deneyleri, Alternatif Akım (a.a.) niçin kullanılır ve a.a.’ın üretimi. A.a. şebekemizi tanımlayan büyüklükler,A.a.’ın doğrultulması. Ortalama değer ve efektif değer. Ortalama değer ve efektif değer deneyleri,Fazör kavramı. RLC elemanlarının a.a.’daki davranışları, RC ve RL devrelerinin a.a.’daki davranışı deneyleri,A.a. devrelerinin grafiksel yolla, trigonometrik işlemlerle ve fazör diyagramı yöntemi ile çözümü,Üç fazlı şebeke ve yük. Üç fazlı sistemlerde güç,Transformatörün tanımı ve yapısı. Transformatör deneyi, | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | RL Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | RC Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | RL ve RC Devrelerinde Genel Çözüm Yaklaşımı, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Paralel Bağlı RLC Devreleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Seri Bağlı RLC Devreleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Direnç’in Wheatstone köprüsü ile ölçülmesi deneyi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | 1. ve 2. Kirchhoff Yasalarının deneyleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Thevenin teoremi, Norton teoremi ve Süperpozisyon teoremi deneyleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Alternatif Akım (a.a.) niçin kullanılır ve a.a.’ın üretimi. A.a. şebekemizi tanımlayan büyüklükler. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | A.a.’ın doğrultulması. Ortalama değer ve efektif değer. Ortalama değer ve efektif değer deneyleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Fazör kavramı. RLC elemanlarının a.a.’daki davranışları, RC ve RL devrelerinin a.a.’daki davranışı deneyleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | A.a. devrelerinin grafiksel yolla, trigonometrik işlemlerle ve fazör diyagramı yöntemi ile çözümü. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Üç fazlı şebeke ve yük. Üç fazlı sistemlerde güç. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Transformatörün tanımı ve yapısı. Transformatör deneyi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Temel Mühendislik Devre Analizi, J. David Irwin, R. Mark Nelms, Nobel Akademik Yayıncılık, 10. Baskı, 2015 | |
2 | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin Temelleri Alternatif Akım Devreleri Cilt-II, Prof. Dr. Uğur ARİFOĞLU, Alfa Basım Yayım, 2011 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 12 | 12 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 4 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |