Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-102 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-102 Adı: EEM’NİN TEMELLERİ-2 Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CİHAN ÖNER (cihanoner@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bir devreyi, düğüm denklemleri ve çevre akımları yöntemiyle çözmek. Temel ölçü aletlerini tanımak ve kullanmayı öğrenmek. Rezonans devrelerini ve güç kompanzasyonunu öğrenmek, deneylerini yapmak. Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temelini oluşturan bilgileri, elemanları, davranışları, yasaları ve teoremleri deneysel olarak görmek. Üç fazlı şebekemize ve transformatöre ilişkin bilgiler vermek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Seri, paralel bağlı RL, RC ve RLC devrelerini öğrenmek, alternatif akım ve alternatif akımda devre elemanlarının davranışlarını öğrenmek PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Düğüm denklemleri ve çevre denklemleri ile devre çözümleri yapabilmek PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Temel ölçü aletlerini kullanmayı öğrenmek PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kirchhoff Yasalarını, Thevenin, Norton ve Süperpozisyon teoremlerinin deneylerini yapmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 RLC elemanlarının bir devredeki davranışını deneysel olarak görmek PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Rezonans devrelerini ve güç kompanzasyonunu deneysel olarak görmek PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Üç fazlı şebeke ve sistemleri öğrenmek PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Transformatörü tanımak PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
RL Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri,RC Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri,RL ve RC Devrelerinde Genel Çözüm Yaklaşımı, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri,Paralel Bağlı RLC Devreleri,Seri Bağlı RLC Devreleri,Direnç’in Wheatstone köprüsü ile ölçülmesi deneyi, 1. ve 2. Kirchhoff Yasalarının deneyleri,Thevenin teoremi, Norton teoremi ve Süperpozisyon teoremi deneyleri, Alternatif Akım (a.a.) niçin kullanılır ve a.a.’ın üretimi. A.a. şebekemizi tanımlayan büyüklükler,A.a.’ın doğrultulması. Ortalama değer ve efektif değer. Ortalama değer ve efektif değer deneyleri,Fazör kavramı. RLC elemanlarının a.a.’daki davranışları, RC ve RL devrelerinin a.a.’daki davranışı deneyleri,A.a. devrelerinin grafiksel yolla, trigonometrik işlemlerle ve fazör diyagramı yöntemi ile çözümü,Üç fazlı şebeke ve yük. Üç fazlı sistemlerde güç,Transformatörün tanımı ve yapısı. Transformatör deneyi,
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 RL Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
2 RC Devreleri, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
3 RL ve RC Devrelerinde Genel Çözüm Yaklaşımı, Temel ölçü aletlerinin tanıtımı ve kullanımı deneyleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
4 Paralel Bağlı RLC Devreleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
5 Seri Bağlı RLC Devreleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
6 Direnç’in Wheatstone köprüsü ile ölçülmesi deneyi. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
7 1. ve 2. Kirchhoff Yasalarının deneyleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Thevenin teoremi, Norton teoremi ve Süperpozisyon teoremi deneyleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
10 Alternatif Akım (a.a.) niçin kullanılır ve a.a.’ın üretimi. A.a. şebekemizi tanımlayan büyüklükler. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
11 A.a.’ın doğrultulması. Ortalama değer ve efektif değer. Ortalama değer ve efektif değer deneyleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
12 Fazör kavramı. RLC elemanlarının a.a.’daki davranışları, RC ve RL devrelerinin a.a.’daki davranışı deneyleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
13 A.a. devrelerinin grafiksel yolla, trigonometrik işlemlerle ve fazör diyagramı yöntemi ile çözümü. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
14 Üç fazlı şebeke ve yük. Üç fazlı sistemlerde güç. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
15 Transformatörün tanımı ve yapısı. Transformatör deneyi. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Temel Mühendislik Devre Analizi, J. David Irwin, R. Mark Nelms, Nobel Akademik Yayıncılık, 10. Baskı, 2015
2 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin Temelleri Alternatif Akım Devreleri Cilt-II, Prof. Dr. Uğur ARİFOĞLU, Alfa Basım Yayım, 2011
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 12 12
       c) Performans Ödevi 2 4 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 6 12
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 4 4
Laboratuvar Sınavı 2 10 20
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 150