Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-206 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-206 Adı: SAYISAL TASARIM Teorik+Uygulama: 3+1 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ENGİN EYCEYURT (engineyceyurt@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Multivibratör, flip-flop, sayıcı ve kaydedici devrelerini uygulayabilme becerisini kazandırmak. Analog-dijital ve dijital-analog dönüştürücüleri kavratmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Multivibratörleri kullanarak sayısal devre tasarımı yapabilir. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Flip-flop’ları kullanarak sayısal devre tasarımı yapabilir. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Asenkron ve senkron sayıcıların çalışma prensiplerini kavrayabilir PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kaydedicilerin çeşitlerini ve özelliklerini açıklayabilir. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Analog-dijital dönüştürücü devrelerini uygulayabilir. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Dijital-analog dönüştürücü devrelerini uygulayabilir. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-7 Etkin iletişim kurma becerisini geliştirmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-8 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-7 Etkin iletişim kurma becerisini geliştirmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Multivibratör ve flip-floplar, senkron ardışıl devrelerin analizi ve tasarımı, asenkron ve senkron sayıcılar, kaydediciler, analog-dijital ve dijital-analog dönüştürücüler, manyetik ve yarıiletken bellekler, transistörlü lojik devreler, direnç-transistör lojik devreleri, doğrudan kuplajlı transistör lojik devreleri, transistör-transistör lojik devreleri, FET’li lojik devreler, MOSFET’li lojik devreler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders, ders planı ve gereklilikler hakkında bilgilendirme. Sayısal tasarım dersi için temel sayısal elektronik bilgiler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Bileşik mantık devrelerinin tasarımları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Transistörlü lojik devreler, Direnç-Transistör lojik (RTL) devreleri, Doğrudan kuplajlı transistör lojik (DCTL) devreleri, Transistör-transistör lojik devreler (TTL), FET’li lojik devreler, MOSFET’li lojik devreler. Multivibratörler Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
4 Flip-Floplar (FF Çeşitleri, Tetikleme Sinyalleri, FF Asenkron Girişler, FF Geçiş Tabloları, FF Parametreleri) Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
5 Senkron ardışıl devreler ve analizi. Senkron ardışıl devrelerin tasarımı. Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
6 Senkron ardışıl devrelerin tasarım örnekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
7 Sayıcılar, Asenkron sayıcılar Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması
8 Ara Sınav
9 Asenkron sayıcı tasarımları, Senkron sayıcılar. Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
10 Senkron sayıcı tasarımları. Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
11 Kaydediciler Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
12 Analog-dijital dönüştürücüler Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
13 Dijital-analog dönüştürücüler Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması, Proje
14 Bellek devreleri: Manyetik ve yarıiletken bellekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması
15 Proje Değerlendirmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mano, M.M, “Sayısal Tasarım (Digital Design)”, Literatür Yayıncılık.
2 M. Kaya Yazgan Sayisal Elektronik Nobel Yayinevi
3 MANTIK DEVRELERİ SAYISAL ELEKTRONİK Hüseyin Ekiz Değişim Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje 14 1 10
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 10 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150