|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALTAN GENCER (altangencer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alternatif Akım Makinalarının temel çalışma prensiplerini öğrenmek; Senkron Generatörün yapısı, lokal ve enterkonnekte sistemde çalışması konusunda bilgi sahibi olmak; Senkron generatörle ilgili konularda analiz yapabilecek seviyeye gelmek; Senkron Motorlarda yol alma ve hız kontrol tekniklerini öğrenmek; Sanayide en çok kullanılan Asenkron Motorların temel problemlerine çözüm üretebilecek bilgi düzeyine gelmek; hız kontrol yöntemlerinin hangi büyüklüklerle yapılabileceği konusunda bilgi sahibi olmak; Asenkron Generatör; Tek fazlı motorlar ve özellikle tek fazlı asenkron motor ve step motor konusunda sanayide kullanılabilecek bilgi altyapısını oluşturmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alternatif Akım Makinalarının sargı yapıları öğrenilecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Senkron Generatörlerin lokal ve paralel çalışması için gereken şartlar öğrenilecek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
|
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Senkron Motorların analizi; yol verme ve hız kontrol yöntemleri belirlenecek; Senkron Motorların kendi kendilerine yol alamama nedenleri magnetik alanlardan hareketle analiz edilecektir. |
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Asenkron Motorların sürekli durum analizi ve hız kontrol yöntemleri incelenecek ve öğrenci pratik hayatta hangi yöntemi tercih edebileceği konusunda bir önbilgiye sahip olacaktır. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Öğrenciler, özellikle yenilenebilir enerji kaynaklarında son yıllarda elektrik üreteci olarak kullanılmaya başlayan Asenkron Generatörlerin çalışması ve analizini yapabilecek düzeye erişeceklerdir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Sürücü düzeneklerde hangi tür motor seçimi gerekliliği konusunda temel bilgilere sahip olacaklardır. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-7 | Tek fazlı motorların çalışma ilkesi; moment ve hıza etki eden parametreler öğrenilecektir. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-8 | Tek fazlı asenkron motorların çalışması; çalışma ortamı ve süresine göre tek fazlı motorların seçimi konularını öğrenci tek başına yapabilecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-9 | Step motorlar; çalışma ve kontrol ilkeleri incelenecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Alternatif Akım (AA) Makinalarının sınıflandırılması; Dönen manyetik alan,AA Makinalarında mmk ve akı dağılımı; İndüklenen Gerilim; Sargı Yapısı; İndüklenen moment,AA Makinalarında güç akışı ve kayıplar; Senkron Generatörün yapısı,Senkron Generatörde indüklenen gerilim; Eşdeğer devresi; Fazör diagramı; Güç ve moment,Senkron generatörün model parametrelerinin ölçümü; Lokal ve paralel çalışma ve geçici olaylar,Senkron Motorun temel çalışma ilkeleri; Sürekli durum analizi,Senkron Motorlara yol verme; Asenkron Motorlara giriş,Asenkron Motorların eşdeğer devresi; Moment ve güç; Moment devir sayısı karakteristiği,Asenkron Motorlara yolverme; Asenkron Motorların hız kontrolü,Asenkron motor model parametrelerinin ölçümü; Asenkron Generatörlere giriş,Asenkron generatörlerin lokal çalışması; Tek fazlı motorlar,Universal Motor; Tek fazlı asenkron motor,Tek fazlı asenkron motorların hız kontrolü,Adım Motorları; Çalışma ilkesi ve sürücü devreleri, | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Alternatif Akım (AA) Makinalarının sınıflandırılması; Dönen manyetik alan. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | AA Makinalarında mmk ve akı dağılımı; İndüklenen Gerilim; Sargı Yapısı; İndüklenen moment. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | AA Makinalarında güç akışı ve kayıplar; Senkron Generatörün yapısı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Senkron Generatörde indüklenen gerilim; Eşdeğer devresi; Fazör diagramı; Güç ve moment. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Senkron generatörün model parametrelerinin ölçümü; Lokal ve paralel çalışma ve geçici olaylar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Senkron Motorun temel çalışma ilkeleri; Sürekli durum analizi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Senkron Motorlara yol verme; Asenkron Motorlara giriş. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Asenkron Motorların eşdeğer devresi; Moment ve güç; Moment devir sayısı karakteristiği. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Asenkron Motorlara yolverme; Asenkron Motorların hız kontrolü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Asenkron motor model parametrelerinin ölçümü; Asenkron Generatörlere giriş. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Asenkron generatörlerin lokal çalışması; Tek fazlı motorlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Universal Motor; Tek fazlı asenkron motor. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Tek fazlı asenkron motorların hız kontrolü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Adım Motorları; Çalışma ilkesi ve sürücü devreleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Elektrik Makinalarının Esasları; Prof. Dr. Erhan AKIN, Çağlayan Kitabevi, 2007. | |
2 | Theory and Problems of Electric Machines and Electromechanic, Syed A. NASAR. | |
3 | Electric Machinery Fundamentals, Stephan J. CHAPMAN, McGraw-Hill, 2004. | |
4 | Analysis of Electric Machinery, Paul C. KRAUSE, McGraw-Hill İnternational Editions, 1987. | |
5 | Özel Elektrik Makinaları, Doç. Dr. Güngör BAL, Seçkin Yayıncılık, 2004. | |
6 | Electric Machines and Power Systems, Syed A. NASAR, McGraw-Hill, 1995. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 2 | 2 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |