|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALTAN GENCER (altangencer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alternatif Akım ve Doğru akım Makinalarının temel çalışma prensiplerini öğrenmek; tüm makinaların anlaşılması noktasında oldukça kolay anlaşılabilen Lineer Doğru akım makinalarını incelemek. Transformatör ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak. Özellikle pozisyon ve hız kontrolünde gittikçe yaygın kullanım alanı bulan fırçasız doğru akım motoru yani permanent magnet doğru akım motorlarının temel prensiplerini kavramak. Alternatif akım makinalarında moment üretimi ve gerilim indüklenmesi konularını irdelemek. Senkron Generatörün yapısı, lokal ve enterkonnekte sistemde çalışması konusunda bilgi sahibi olmak; Senkron generatörle ilgili konularda analiz yapabilecek seviyeye gelmek; Senkron Motorlarda yol alma ve hız kontrol tekniklerini öğrenmek; Sanayide en çok kullanılan Asenkron Motorların temel problemlerine çözüm üretebilecek bilgi düzeyine gelmek; hız kontrol yöntemlerinin hangi büyüklüklerle yapılabileceği konusunda bilgi sahibi olmak; Asenkron Generatör; Tek fazlı motorlar ve özellikle tek fazlı asenkron motor ve step motor konusunda sanayide kullanılabilecek bilgi altyapısını oluşturmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Lineer Doğru akım makinaları incelenecektir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Transformatör ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Fırçasız doğru akım motoru yani permanent magnet doğru akım motorlarının temel prensiplerini kavramak. |
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Alternatif Akım Makinelerinin sargı yapıları öğrenilecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Senkron Generatörlerin lokal ve paralel çalışması için gereken şartlar öğrenilecek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
|
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Senkron Motorların analizi; yol verme ve hız kontrol yöntemleri belirlenecek; Senkron Motorların kendi kendilerine yol alamama nedenleri magnetik alanlardan hareketle analiz edilecektir. |
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-7 | Asenkron Motorların sürekli durum analizi ve hız kontrol yöntemleri incelenecek ve öğrenci pratik hayatta hangi yöntemi tercih edebileceği konusunda bir önbilgiye sahip olacaktır. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-8 | Öğrenciler, özellikle yenilenebilir enerji kaynaklarında son yıllarda elektrik üreteci olarak kullanılmaya başlayan Asenkron Generatörlerin çalışması ve analizini yapabilecek düzeye erişeceklerdir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-9 | Sürücü düzeneklerde hangi tür motor seçimi gerekliliği konusunda temel bilgilere sahip olacaklardır. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-10 | Tek fazlı motorların çalışma ilkesi; moment ve hıza etki eden parametreler öğrenilecektir. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Elektrik Makinalarına Giriş; Transformatörler; Tek ve Üç fazlı Transformatörlerin Analizi,Eşdeğer Devre Parametrelerinin Hesabı; Üç fazlı Transformatör Bağlantıları; Gerilim Regülasyonu; Ölçü Transformatörleri,Lineer Doğru Akım Makineleri; Doğru akım Makinelerinin Yapısı; Doğru Akım Makinelerinde Komutasyon,Doğru Akım Generatörleri ve Motorlarının Eşdeğer Devreleri ve Çeşitleri,Fırçasız Doğru Akım Makineleri,Fırçasız Doğru Akım Makineleri.kontrol yöntemleri ve sürücü düzenekleri,Alternatif akım makinelerine giriş; Dönen magnetik alanın elde edilişi; Alternatif akım makinelerinde moment, güç akışı ve kayıplar,Senkron Generatörler; Senkron generatörlerin eşdeğer devreleri, parametrelerinin ölçümü,Senkron Generatörler lokal ve paralel çalışması; Senkron Motorlar; Sürekli durum analizleri ve Senkron motorlara yol verme,Asenkron Motorların eşdeğer devresi; Moment ve güç; Moment devir sayısı karakteristiği,Asenkron Motorlara yol verme; Asenkron Motorların hız kontrolü,Asenkron motor model parametrelerinin ölçümü; Asenkron Generatörlere giriş; Asenkron generatörlerin lokal çalışması,Tek fazlı asenkron motorlar,Tek fazlı asenkron motorların hız kontrolü; Adım Motorları; çalışma ilkesi ve sürücü devreleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Elektrik Makinalarına Giriş; Transformatörler; Tek ve Üç fazlı Transformatörlerin Analizi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Eşdeğer Devre Parametrelerinin Hesabı; Üç fazlı Transformatör Bağlantıları; Gerilim Regülasyonu; Ölçü Transformatörleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Lineer Doğru Akım Makineleri; Doğru akım Makinelerinin Yapısı; Doğru Akım Makinelerinde Komutasyon. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Doğru Akım Generatörleri ve Motorlarının Eşdeğer Devreleri ve Çeşitleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Fırçasız Doğru Akım Makineleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Fırçasız Doğru Akım Makineleri.kontrol yöntemleri ve sürücü düzenekleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Alternatif akım makinelerine giriş; Dönen magnetik alanın elde edilişi; Alternatif akım makinelerinde moment, güç akışı ve kayıplar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Senkron Generatörler; Senkron generatörlerin eşdeğer devreleri, parametrelerinin ölçümü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Senkron Generatörler lokal ve paralel çalışması; Senkron Motorlar; Sürekli durum analizleri ve Senkron motorlara yol verme. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Asenkron Motorların eşdeğer devresi; Moment ve güç; Moment devir sayısı karakteristiği. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Asenkron Motorlara yol verme; Asenkron Motorların hız kontrolü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Asenkron motor model parametrelerinin ölçümü; Asenkron Generatörlere giriş; Asenkron generatörlerin lokal çalışması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Tek fazlı asenkron motorlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Tek fazlı asenkron motorların hız kontrolü; Adım Motorları; çalışma ilkesi ve sürücü devreleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Elektrik Makinalarının Esasları, Prof. Dr. Erhan AKIN, Çağlayan Kitabevi, 2007 | |
2 | Theory and Problems of Electric Machines and Electromechanic, Syed A. NASAR. | |
3 | Electric Machinery Fundamentals, Stephan J. CHAPMAN, McGraw-Hill, 2004. | |
4 | Analysis of Electric Machinery, Paul C. KRAUSE, McGraw-Hill International Editions, 1987. | |
5 | Özel Elektrik Makinaları, Doç. Dr. Güngör BAL, Seçkin Yayıncılık, 2004. | |
6 | Electric Machines and Power Systems, Syed A. NASAR, McGraw-Hill, 1995. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 2 | 2 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |