|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ALTAN GENCER (altangencer@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Uzun iletim hatları eşitlikleri çıkartmak ve iletim hattı problemlerini çözmek, farklı şartlarda genel haller denklemini kullanmak, elektrik enerjisi iletim hatlarının elektriksel ve mekaniksel hesaplarını öğrenmek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Uzun iletim hatlarının elektriksel hesaplarını yapmak |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Uzun iletim hatları için hat başı akım ve gerilim denklemlerini çıkartmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Dört uçlu devreleri öğrenmek, bu devrelerin parametrelerini hesaplamak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | İletim hatlarının seri ve paralel bağlanmaları durumunda gerekli eşitlikleri çıkarmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Bir iletim hattının farklı hava şartlarındaki mekaniksel hesaplarını yapabilmek için değişik haller denklemini elde etmek ve kullanmak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Kritik sıcaklık ve kritik menzil hesabını yapabilmek. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | İstimlak ve irtifak sahalarının nasıl bulunacağını öğrenmek. |
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Enerji iletim hattı direklerinin yapılarını, özelliklerini ve temel yapılarını bilmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-9 | Enerji iletiminde karşılaşılan problemleri ve çözüm yöntemlerini, geçmiş yıllarda olan ilginç olayları bilmek. |
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Uzun iletim hatlarının elektriksel hesabı ve eşdeğer devresi, hat başı gerilim ve akım denklemleri,Uzun iletim hatlarının eşdeğer π ve eşdeğer T devreleri, uzun iletim hatlarının özel halleri,Asimetrik П ve T devreleri, Dört uçlu hat parametreleri, iletim hatlarının seri ve paralel bağlanması,İletim hattının mekaniksel hesapları için değişik haller denklemi,Menzil tanımlamaları, kritik menzil ve kritik sıcaklık hesabı,Up-Lift kontrolü,İstimlak ve irtifak sahalarının hesabı,Kamçılanma,(ag-aw) bağıntısının hesabı,İletken salınım diyagramları,YG ve ÇYG direkleri, özellikleri ve temel yapıları,Taşıyıcı direklerin köşede taşıyıcı olarak kullanılması,Özel konular. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Uzun iletim hatlarının elektriksel hesabı ve eşdeğer devresi, hat başı gerilim ve akım denklemleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | Uzun iletim hatlarının eşdeğer π ve eşdeğer T devreleri, uzun iletim hatlarının özel halleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | Asimetrik П ve T devreleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | Dört uçlu hat parametreleri, iletim hatlarının seri ve paralel bağlanması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | İletim hattının mekaniksel hesapları için değişik haller denklemi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | Menzil tanımlamaları, kritik menzil ve kritik sıcaklık hesabı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | Up-Lift kontrolü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İstimlak ve irtifak sahalarının hesabı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | Kamçılanma. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 11 | (ag-aw) bağıntısının hesabı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | İletken salınım diyagramları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | YG ve ÇYG direkleri, özellikleri ve temel yapıları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | Taşıyıcı direklerin köşede taşıyıcı olarak kullanılması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | Özel konular. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Enerji Hatları Mühendisliği, H. Hüsnü DENGİZ, 1982. | |
| 2 | Enerji İletimi (Elektrik Hesaplar), Prof. Dr. Hüseyin ÇAKIR, YTÜ, 1989 | |
| 3 | Yüksek Gerilim Enerji Nakil Hatları Proje, Atilla YUNUSOĞLU, 2004. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 2 | 10 | 20 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 12 | 12 |
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 150 | ||