|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALTAN GENCER (altangencer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Güç sistemlerinin bileşenlerini tanımak. Reaktans diyagramlarını hesaplayıp çizebilmeyi öğrenmek. Simetrili bileşenleri kullanarak güç sistemlerinde arıza analizini yapabilmek. Gerekli hesap ve kriterler yardımıyla bara ve kablo seçimlerini yapabilmeyi öğrenmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Güç sistemlerinin yapısını öğrenerek; tek hat, empedans ve reaktans diyagramlarını çizebileceklerdir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Sistemin normal ve arızalı durumlarda incelenebilmesi için gerekli matematiksel yaklaşımları ve arızaların tüketicilere olan olumsuz etkilerini öğreneceklerdir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Simetrik ve asimetrik arıza durumları ile bunlara ilişkin inceleme tekniklerini açıklayabileceklerdir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Bir güç sistemine ilişkin pozitif, negatif ve sıfır dizi devrelerini çizerek; bu devreleri arıza analizinde kullanabileceklerdir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Güç sisteminde oluşacak arızaların bertaraf edilebilmesi için konulacak kesici güçlerini hesaplayabileceklerdir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Ayrıca baraları ve kabloları kısa devre akımlarına uygun olarak boyutlandırabileceklerdir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Güç sistemlerinin yapısı ve gösterimi, tek hat, empedans ve reaktans diyagramları,Per-Unit (p.u.) değerler. p.u. değerler için baz seçilmesi ve bazın değiştirilmesi,Senkron makinalarda simetrik üç fazlı arızalar,Senkron makinaların reaktansları ve kısa devre akımları,Yüklü makinaların geçici şartlar altında iç gerilimleri, Thevenin eşdeğer devresi ile hesaplama,Simetrili bileşenler: Asimetrik fazörlerin simetrili bileşenleri, simetrili bileşenlerde güç,Devre elemanlarının dizi empedansları, yüksüz generatörlerin dizi devreleri,Pozitif, negatif ve sıfır dizi devreler,Yüksüz bir generatörde asimetrik ve simetrik arızaların simetrili bileşenlerle incelenmesi,Güç sistemlerinde asimetrik ve simetrik arızalar,Arıza tiplerine göre dizi devrelerinin bağlanması,Topraklama ve çeşitleri,Topraklayıcı türleri ve potansiyel düzenlemesi,Yıldız noktası durumunun topraklamaya etkisi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Güç sistemlerinin yapısı ve gösterimi, tek hat, empedans ve reaktans diyagramları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Per-Unit (p.u.) değerler. p.u. değerler için baz seçilmesi ve bazın değiştirilmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Senkron makinalarda simetrik üç fazlı arızalar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Senkron makinaların reaktansları ve kısa devre akımları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Yüklü makinaların geçici şartlar altında iç gerilimleri, Thevenin eşdeğer devresi ile hesaplama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Simetrili bileşenler: Asimetrik fazörlerin simetrili bileşenleri, simetrili bileşenlerde güç. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Devre elemanlarının dizi empedansları, yüksüz generatörlerin dizi devreleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Pozitif, negatif ve sıfır dizi devreler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Yüksüz bir generatörde asimetrik ve simetrik arızaların simetrili bileşenlerle incelenmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Güç sistemlerinde asimetrik ve simetrik arızalar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Arıza tiplerine göre dizi devrelerinin bağlanması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Topraklama ve çeşitleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Topraklayıcı türleri ve potansiyel düzenlemesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Yıldız noktası durumunun topraklamaya etkisi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Enerji Hatları Mühendisliği, H.H. DENGİZ, Ankara, 1982. | |
2 | Elektrik Enerjisi Dağıtımı, N. ALPERÖZ, 1987. | |
3 | Enerji İletimi, Prof. Dr. H. ÇAKIR, YTÜ Yayını, 1989. | |
4 | Yüksek Gerilim Tekniğinin Temelleri, Prof. Dr. S. AKPINAR, KTÜ Yayını, 1997. | |
5 | Power System Analysis, A.R. Bergen and V. Vittal, Prentice Hall, 2000. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 11 | 33 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
c) Performans Ödevi | 3 | 10 | 30 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |