|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Endüstride kullanılan PLC kontrolörünü tanımak ve uygulamalarla geliştirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | PLC’nin işlevi ve yeri. PLC’nin iç yapısı. Program ve komut kavramı. Role paneli ile PLC arasındaki farklar. Giriş rölesi. Çıkış rölesi. Yardımcı röle, Özel yardımcı röleler. Kaydırmalı kaydedici. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Zamanlayıcı. Sayıcı, LD/LDI/=, AND/ANI, OR/ORI, ALD, OLD, S/R. Veri transfer komutları. Karşılaştırma komutları. Matematik veri işleme komutları. Hızlı sayıcı. Diğer işlev komutları. Komutların uygulamalarının incelenip,verilen örnek projelerin geliştirilmesi. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Elektrik Kumanda Devrelerinde Kullanılan Elemanları, Özellikleri ve Çalışma Prensipleri,Akım Yolu Devresi ve Güç Devresinin Tanımı,Kumanda Devrelerinde Kullanılan Normlar,Örnek Kumanda Devreleri,PLC ve yapısı,PLC’nin işlevi ve endüstrideki yeri,Program ve komut kavramı,Klasik Kumanda Sistemlerine Göre Üstünlükleri,Programlama çeşitleri,Merdiven diyagramı ile programlama,Merdiven diyagramında komutlar,Zamanlayıcılar ve Sayıcılar,Veri transfer komutları,Matematik veri işleme komutları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Elektrik Kumanda Devrelerinde Kullanılan Elemanları, Özellikleri ve Çalışma Prensipleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Akım Yolu Devresi ve Güç Devresinin Tanımı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kumanda Devrelerinde Kullanılan Normlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Örnek Kumanda Devreleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | PLC ve yapısı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | PLC’nin işlevi ve endüstrideki yeri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Program ve komut kavramı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Klasik Kumanda Sistemlerine Göre Üstünlükleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Programlama çeşitleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Merdiven diyagramı ile programlama. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Merdiven diyagramında komutlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Zamanlayıcılar ve Sayıcılar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Veri transfer komutları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Matematik veri işleme komutları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Programlanabilir Lojik Denetleyiciler, F. AKAR, M. YAĞIMLI. | |
2 | Programlanabilir Lojik Kontrolör ve Uygulamaları, S. KURTULAN. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 2 | 10 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 2 | 2 |
Laboratuvar Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |