Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-320 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-320 Adı: PROGRAMLANABİLİR SAYISAL DENETLEYİCİLER VE UYGULAMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Endüstride kullanılan PLC kontrolörünü tanımak ve uygulamalarla geliştirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PLC’nin işlevi ve yeri. PLC’nin iç yapısı. Program ve komut kavramı. Role paneli ile PLC arasındaki farklar. Giriş rölesi. Çıkış rölesi. Yardımcı röle, Özel yardımcı röleler. Kaydırmalı kaydedici. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak.
PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Zamanlayıcı. Sayıcı, LD/LDI/=, AND/ANI, OR/ORI, ALD, OLD, S/R. Veri transfer komutları. Karşılaştırma komutları. Matematik veri işleme komutları. Hızlı sayıcı. Diğer işlev komutları. Komutların uygulamalarının incelenip,verilen örnek projelerin geliştirilmesi. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak.
PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Elektrik Kumanda Devrelerinde Kullanılan Elemanları, Özellikleri ve Çalışma Prensipleri,Akım Yolu Devresi ve Güç Devresinin Tanımı,Kumanda Devrelerinde Kullanılan Normlar,Örnek Kumanda Devreleri,PLC ve yapısı,PLC’nin işlevi ve endüstrideki yeri,Program ve komut kavramı,Klasik Kumanda Sistemlerine Göre Üstünlükleri,Programlama çeşitleri,Merdiven diyagramı ile programlama,Merdiven diyagramında komutlar,Zamanlayıcılar ve Sayıcılar,Veri transfer komutları,Matematik veri işleme komutları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Elektrik Kumanda Devrelerinde Kullanılan Elemanları, Özellikleri ve Çalışma Prensipleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Akım Yolu Devresi ve Güç Devresinin Tanımı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kumanda Devrelerinde Kullanılan Normlar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Örnek Kumanda Devreleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 PLC ve yapısı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 PLC’nin işlevi ve endüstrideki yeri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Program ve komut kavramı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Klasik Kumanda Sistemlerine Göre Üstünlükleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Programlama çeşitleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Merdiven diyagramı ile programlama. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Merdiven diyagramında komutlar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Zamanlayıcılar ve Sayıcılar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Veri transfer komutları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Matematik veri işleme komutları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Programlanabilir Lojik Denetleyiciler, F. AKAR, M. YAĞIMLI.
2 Programlanabilir Lojik Kontrolör ve Uygulamaları, S. KURTULAN.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 2 10 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 10 20
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 2 2
Laboratuvar Sınavı 1 12 12
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 150