|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CİHAN ÖNER (cihanoner@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Optik haberleşme ağlarında kullanılan cihazların ve ışık modülasyon tekniklerinin anlaşılması. Sınırlayıcı faktörlerin ve güç-mesafe ve performans parametrelerinin değerlendirilmesi. Optoelektronik sensör tabanlı kontrol düzeneklerine ön bilgi oluşturulması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Işığın temel teorisini öğrenmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Gauss huzmeleri, anisotropi, kırınım teorisini anlamak |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Lazerler ve optik dalga kılavuzlarını öğrenmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Dedektörler, fotodiyotlar ve fototransistörleri tanımak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Opto-elektronik elemanları ve uygulama alanlarını öğrenmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Işıma teorisi, ışığın dalga ve parçacık yapısı,Işığın elektromanyetik teorisi, ışınların yayılması, küresel dalgalar,Gauss huzmeleri, Fourier optiği, Atom, molekül ve katıların optik spektrumları,Polarizasyon, Anisotropi, Çift kırınım, Pockel, Faraday ve Kerr etkileri,Optik ışımanın modülasyonu ve deteksiyonu: gürültü, girişim, kırınım, görüntüleme,Ses ve ışığın girişimi. Lazerler, optik dalga kılavuzları, fiberler,Rezonatörler ve uygulamaları, fiberoptik ve uygulamaları,Işıma yapan elemanlar, Opto-elektronik elemanlar, Işık yayan diyotlar (LED),Laser ve Maser ışını teorisi, laser çeşitleri ve laserlerin endüstriyel uygulamaları,Dedektörler, fotodiyotlar, PIN fotodiyot, avalanche fotodiyot,Foto transistörler, ışık algılayıcılar, güneş pili ve optoelektronik elemanların uygulama alanları,Opto-elektronik devreleri, çalışma prensibi,Kızılötesi aydınlatma ve gece görüş sistemleri,Kızılötesi haberleşme sistemleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Işıma teorisi, ışığın dalga ve parçacık yapısı. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Işığın elektromanyetik teorisi, ışınların yayılması, küresel dalgalar. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Gauss huzmeleri, Fourier optiği, Atom, molekül ve katıların optik spektrumları. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Polarizasyon, Anisotropi, Çift kırınım, Pockel, Faraday ve Kerr etkileri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Optik ışımanın modülasyonu ve deteksiyonu: gürültü, girişim, kırınım, görüntüleme. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Ses ve ışığın girişimi. Lazerler, optik dalga kılavuzları, fiberler. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Rezonatörler ve uygulamaları, fiberoptik ve uygulamaları. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Işıma yapan elemanlar, Opto-elektronik elemanlar, Işık yayan diyotlar (LED). | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Laser ve Maser ışını teorisi, laser çeşitleri ve laserlerin endüstriyel uygulamaları. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | Dedektörler, fotodiyotlar, PIN fotodiyot, avalanche fotodiyot. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Foto transistörler, ışık algılayıcılar, güneş pili ve optoelektronik elemanların uygulama alanları. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Opto-elektronik devreleri, çalışma prensibi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Kızılötesi aydınlatma ve gece görüş sistemleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Kızılötesi haberleşme sistemleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Optoelektronik Devreler ve Sistemler, Eldar MUSAYEV, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1999. | |
2 | Fundamentals of Photonics, SALEH and TEICH, Wiley, 1991. | |
3 | Optoelectronics, WILSON and HAWKES, 3ed. Prentice Hall, 1998. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 5 | 5 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 5 | 5 |
c) Performans Ödevi | 1 | 5 | 5 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 12 | 12 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |